Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - piątek

Dziś jest 19 October 2018 - do końca roku pozostało 73 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Pracowity rok rzeczników konsumentów

Pracowity rok rzeczników konsumentów

Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w 2016 r. Najwięcej skarg - ponad 83 tys. - dotyczyło sprzedawców ubrań i butów. Rzecznicy często pomagali także w sporach z firmami telekomunikacyjnymi – ponad 54 tys. razy.

Masz problem z odrzuconą reklamacją, towarem kupionym przez internet, umową z dostawcą mediów lub operatorem komórkowym, potrzebujesz wsparcia w sądzie? Możesz poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Jest ich w Polsce 371. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę rzeczników w 2016 r. Udzielili wówczas 494.878 porad, 67.701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i mają na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów.

- Liczby te pokazują, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalności w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym średniej wielkości mieście wojewódzkim rzecznik udzielił w ciągu roku 348 porad, a w drugim podobnym - 8.565? Konsumenci z całej Polski muszą mieć zapewnioną ochronę na takim samym - wysokim poziomie – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Dlatego Urząd wysłał list do starostów. Zwraca w nim uwagę, że w niektórych powiatach rzecznicy nie są zatrudnieni w wystarczającym wymiarze godzin, w wielu nie mają nikogo do pomocy, czasem nie mają biura. Prosi więc o wsparcie rzeczników w ich pracy.
* W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom:
- 223.779 spraw związanych z tradycyjną sprzedażą towarów. Klienci najczęściej reklamowali: obuwie i odzież (83.401), sprzęt RTV i AGD (46.093), przedmioty wyposażenia wnętrz (23.807), komputery i akcesoria komputerowe (17.740) oraz artykuły motoryzacyjne (13.960). Skarg na sprzedawców systematycznie przybywa: w 2011 r. było ich 198.080, a w  2015 r. – 223.384. W porównaniu do poprzedniego roku najbardziej przybyło problemów ze sprzętem RTV i AGD (w 2015 r. było ich 43.997) oraz artykułami wyposażenia wnętrz (20.662), spadła natomiast liczba porad w sprawie reklamowanych butów i ubrań (z 88.146).
- 206.584 problemy z dostawcami usług. Skargi najczęściej dotyczyły: operatorów telekomunikacyjnych (54.646), dostawy mediów np. energii, gazu (27.472), usług finansowych (20.177), ubezpieczeniowych (16.077), windykacyjnych (12.280) i remontowo-budowlanych (11.892). Liczba porad w sprawie usług była niższa niż w 2015 r. (210.115), ale dużo wyższa niż w 2011 r. (181.664). Tylko problemów z ubezpieczeniami było więcej niż w poprzednim roku (14.915).
- 64.429 spraw dotyczących sprzedaży produktów poza lokalem i na odległość. Rzecznicy udzielili o ponad tysiąc mniej porad niż w 2015 r. (65.591), ale prawie dwa razy więcej niż w 2011 r. (33.287).
* Najczęstsze problemy
- Sprzedaż towarów w lokalu firmy. Rzecznicy najczęściej pomagali w sprawach reklamacji. Konsumenci zgłaszali im m.in. przypadki odmowy przyjęcia reklamacji, brak odpowiedzi sprzedawcy, narzucanie przez niego własnego sposobu rozpatrzenia sprawy, nieskuteczne usuwanie wad, niejasne zapisy w kartach gwarancyjnych.
- Sprzedaż towarów poza lokalem firmy i na odległość. Konsumenci najczęściej skarżyli się na niezrozumiałe umowy, na to że nie dostali kopii podpisanych dokumentów, na trudności ze zwrotem towarów oraz na wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów.
- Usługi. Duża liczba skarg wiązała się z coraz bardziej agresywnymi formami pozyskiwania nowych klientów. Konsumenci skarżyli się, że sprzedawcy podszywali się pod ich dotychczasowych operatorów komórkowych lub dostawców energii, nie informowali o dodatkowych opłatach, nie przedstawiali wszystkich warunków promocji, nie zostawiali egzemplarza umowy. Klienci zgłaszali też rzecznikom trudności z odstąpieniem od umowy, nieprawidłowo naliczane opłaty, nakładanie kar umownych, oferowanie umów wiązanych (np. na dostawę energii w pakiecie ze świadczeniem usług medycznych). Wiele było także skarg na kredyty i skomplikowane produkty finansowe, takie jak ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, a także na brak rzetelnej informacji, np. o ryzyku kursowym. W 2016 r. miejski rzecznik konsumentów w Warszawie w imieniu 867 osób złożyła pozew zbiorowy przeciw mBank o ustalenie nieważności umów o kredyt hipoteczny waloryzowany do franka szwajcarskiego.
* Wystąpienia do przedsiębiorców
Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żądań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaśnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystąpień w 2016 r. było 67.701. To o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71.798), ale o ponad 16 tys. razy więcej niż w 2011 r. (51.540). Rzecznicy najczęściej interweniowali w sprawach tradycyjnej sprzedaży ubrań i butów (20.260), umów poza lokalem i na odległość (7.682), usług telekomunikacyjnych (7.600) oraz sprzedaży sprzętu RTV i AGD (5.031).
* Pomoc w sądzie
W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sądowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.
W 2016 r. do sądów najczęściej trafiały sprawy związane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczące uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sądami polubownymi.
* Gdzie znajdziesz pomoc?
Rzecznicy konsumentów. Skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK, aby znaleźć kontakt do rzecznika w twoim mieście lub powiecie.
* Infolinia konsumencka. Zadzwoń pod nr 801 440 220 lub 22 290 89 16. Poradę uzyskasz od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.
* Konsumenckie centrum e-porad. Napisz mejla na adres: porady@dlakonsumentow.pl.
* Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej.
* Rzecznik finansowy. W przypadku problemów z usługami finansowymi lub ubezpieczeniowymi, znajdziesz pomoc pod nr. tel. 22 333 73 25 28.
Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeśli masz problem z zakupami w innych krajach UE, Norwegii lub Islandii, zadzwoń pod nr: 22 55 60 118 lub napisz na adres: info@konsument.gov.pl.

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Wielkie czyszczenie III Alei
Gruntowne czyszczenie, porządkowanie i mycie III Alei rozpoczyna się od dzisiaj, czwartku 18 października. W związku z pracami, które będą przeprowadzane na zlecenie częstochowskiego MZDiT przez specjalistyczną firmę ręcznie i maszynowo, możliwe jest występowanie czasowych utrudnień. W związku z tym Miejski Zarząd Dróg i Transportu  prosi o zachowanie szczególnej ostrożności, unikanie parkowania przy III Alei, a jeśli to możliwe, nie poruszanie się samochodami w ciągu III Alei. Prace potrwają przez kilka najbliższych dni.
Proces czyszczenia Alei NMP i pl. Biegańskiego będzie miał swoje kolejne odsłony. Całość prac ma się zakończyć  10 listopada tuż przed rozpoczęciem częstochowskich obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. 
Wymienione przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Będzie to pierwsze gruntowne mycie i czyszczenie al. NMP i  pl. Biegańskiego od czasu zakończenia przed kilkoma laty rewitalizacji głównej arterii naszego miasta wraz z przyległymi terenami - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie.

 

Specjalna linia na Senioralia
W czwartek i piątek 18 i 19 października zostanie uruchomiona bezpłatna linia specjalna dla seniorek i seniorów oznaczona nr 90. Będzie kursować do Hali Częstochowa - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Linia specjalna oznaczona nr 90 będzie kursować w relacji STRADOM-DWORZEC PKP – HALA CZĘSTOCHOWA ulicami Pułaskiego, 1 Maja, Wolności, Sobieskiego, ponownie Pułaskiego, Popiełuszki, aleją Jana Pawła II, Kościuszki, aleją NMP, Mirowską, Faradaya, Olsztyńską i Żużlową. 
Linia będzie kursować wg rozkładów dostępnych na stronie internetowej MZDiT i na słupkach przystankowych.
 

 

 

Utrudnienia na wiadukcie
Od 03.10 wystąpią ograniczenia w ruchu na wiadukcie w ciągu ul. Jagiellońskiej w kierunku DK-1 polegające na ograniczeniu prędkości do 30km/h oraz wygrodzeniu skrajnego pasa ruchu. Ruch będzie się odbywał po jednym pasie. Ograniczenia spowodowane są koniecznością wykonania prac naprawczych łożysk. Przewidywany czas utrudnień obowiązywać będzie  przez najbliższy tydzień - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie.

 

Powrót na stałe trasy
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od piątku 28 września autobusy linii nr 57 i 67 wracają na swoją stałą trasę od Odrzykonia przez Skrajnicę i ulice Narcyzową i Księżycową.

 

Apel o rozwagę na zwężonym odcinku DK1
Policjanci z częstochowskiego wydziału ruchu drogowego apelują do kierowców poruszających się drogą krajową nr 1 w pobliżu Kościelca oraz trasami alternatywnymi, omijającymi budowę autostrady A1, o rozsądek i rozwagę. Tylko w tym roku na zwężonym odcinku DK1 doszło do 39 zdarzeń drogowych, w których śmierć poniosły 2 osoby.
Jadąc wolniej, dajemy sobie czas na podjęcie decyzji i szansę na bezpieczne dotarcie do celu. 
Do pieszych policja apeluje o stosowanie elementów odblaskowych, które znacząco poprawiają naszą widoczność na drodze.
Oto alternatywne drogi objazdów zwężonej trasy DK-1 na odcinku Kościelec-Częstochowa:
1. Dla kierunku na Katowice (dla pojazdów do 3,5 t) w miejscowości Kościelec należy zjechać z trasy DK1 w prawo w ul. Częstochowską, następnie kierując się na Mykanów, skręcić w lewo w ul. Samorządową, ul. Zieloną, aż do miejscowości Radostków Kolonia, gdzie z ul. Wesołej należy skręcić w lewo na Drogę Wojewódzką 483. Dalej jechać przez miejscowości: Dudki, Lubojna, Kolonia Wierzchowisko do Woli Kiedrzyńskiej. Tam należy skręcić z Drogi Wojewódzkiej 483 w lewo, jechać do miejscowości Wierzchowisko, gdzie kierując się ul. Długą, a potem ul. Połaniecką, wjechać w prawo na DK1.
2. Dla kierunku na Warszawę w Częstochowie należy kierować się na zjazd w prawo na Drogę Krajową 91 - ul. Warszawską, następnie ul. Rędzińską, kolejno przez Rędziny aż do miejscowości Rudniki, gdzie można zjechać z Drogi Krajowej 91 w lewo w ul. Stalową. W Kościelcu jechać ul. Wolności, ul. Mykanowską, a następnie należy skręcić w prawo na trasę DK-1.
Osobom wybierającym się w dalszą trasę (kier. Warszawa), policja zaleca jechać Drogą Krajową nr 91 aż do Radomska, gdzie skręcając w lewo w Drogę Krajową nr 42, można wrócić na DK1. Pozwoli to znacznie upłynnić ruch.

 

Ponownie otwarta linia Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy 

Firma przewozowa MAT-BUS z Żarek ponownie otwiera linię na trasie Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy (ul. Focha).
Ponowne otwarcie linii zaplanowano na 2 lipca. 
Odjazdy do Złotego Potoku z ul. Focha w Częstochowie zaplanowano na godz.: 8.20 i 11.30 oraz 14.00 - od poniedziałku do soboty i w niedziele (oprócz świąt); 15.55 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 17.00 - w soboty, 18.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt).
Odjazdy do Częstochowy: 6.45 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 7.00 - w soboty i niedziele; 9.20 i 12.35 - od poniedziałku do soboty  i w niedziele (oprócz świąt), 15.00 - od poniedziałku do soboty (oprócz świąt); 17.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt). 
Przejazd na całej trasie trwa 59 minut.
Firma zwraca się z prośbą o przedstawianie kierowcom autobusów sugestii dotyczących zmian rozkładu jazdy.

 

Nowy odcinek DW 908
Do ruchu został dopuszczony nowy odcinek DW 908 – przedłużenie al. Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. Kierowcy, piesi i rowerzyści mogą już z niego korzystać.

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
1 listopada (czwartek) – Wszystkich Świętych – rozkłady sobotnie
2 listopada (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Wszystkich Świętych a weekendem – rozkłady sobotnie
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Listopad: z 1 na 2
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Michał Gawlicz

Nie żyje Michał Gawlicz, długoletni menedżer zespołu Habakuk, współtwórca wydarzeń muzycznych takich jak koncerty "Trzy dźwięki Komedy", "Puls" koncerty w ramach festiwalu "Retro". Zmarł 14 października 2018, miał 39 lat.

 

Zmarł Wojciech Mścichowski


Nie żyje red. Wojciech Mścichowski, od 1994 r. dziennikarz i fotoreporter Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Zmarł 7 października 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Bogdan Snoch


Nie żyje dr hab. Bogdan Snoch, historyk, autor podręczników i publikacji dotyczących m.in. historii lokalnej („Mała encyklopedia Częstochowy”, „Górnoślaski leksykon biograficzny”, „Encyklopedyczny słownik regionu częstochowskiego”, „Szkolny słownik historii Polski”). Przez szereg lat wykładowca częstochowskiej WSP/AJD.
Zmarł 5 października 2018, miał 85 lat.  

 

Zmarł Piotr Bajor


Nie żyje Piotr Bajor, bramkarz Victorii Częstochowa, a w przeszłości zawodnik Rakowa Częstochowa oraz Piasta Przyrów. Zmarł 4 października 2018. Miał 21 lat.

 

 

Zmarł ks. kan. dr hab. Arkadiusz Olczyk

Nie żyje ks. kan. dr hab. Arkadiusz Olczyk, wykładowca teologii moralnej na WSD oraz WIT, ojciec duchowny wielu kapłanów i osób świeckich, zm. 1 października 2018. Miał 52 lata.

 

 

Zmarła Bogusława Szymańska


Nie żyje Bogusława Szymańska, b. zastępca dyrektora Zespołu Szkół Medycznych. Zmarła 1 października 2018. Miała 88 lat. 

 

Zmarła Hanna Smólska

Nie żyje Hanna Smólska, aktorka teatralna, w początkach kariery związana z częstochowskim teatrem - zadebiutowała tu w Teatrach Miejskich i występowała w latach 1945-1949. Była córką Lecha Smólskiego, dyrektora Szkoły Handlowej Stowarzyszenia Kupców Polskich w Częstochowie, miejskiego radnego, założyciela kina dla pielgrzymów na Jasnej Górze.
Hanna Smólska zmarła 7 września 2018. Miała 97 lat.

 

Zmarł Stefan Gawroński 


Nie żyje st. bryg. Stefan Gawroński, inż., b. Komendant Wojewódzki PSP w Częstochowie. Zm. 22 sierpnia 2018, miał 72 lata.

 

Zmarł Tomasz Jędrzejak


Nie żyje Tomasz Jędrzejak, żużlowiec, związany m.in. z Włókniarzem Częstochowa (w 2000 roku w jego barwach zdobył Drużynowe Mistrzostwo Polski). Miał 39 lat.