Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - niedziela

Dziś jest 18 February 2018 - do końca roku pozostało 316 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Pracowity rok rzeczników konsumentów

Pracowity rok rzeczników konsumentów

Prawie pół miliona porad udzielili miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów w 2016 r. Najwięcej skarg - ponad 83 tys. - dotyczyło sprzedawców ubrań i butów. Rzecznicy często pomagali także w sporach z firmami telekomunikacyjnymi – ponad 54 tys. razy.

Masz problem z odrzuconą reklamacją, towarem kupionym przez internet, umową z dostawcą mediów lub operatorem komórkowym, potrzebujesz wsparcia w sądzie? Możesz poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Jest ich w Polsce 371. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował pracę rzeczników w 2016 r. Udzielili wówczas 494.878 porad, 67.701 razy występowali w sprawach konsumentów do przedsiębiorców i mają na swoim koncie 4027 wytoczonych powództw lub przygotowanych pozwów.

- Liczby te pokazują, jak ogromne jest w Polsce zapotrzebowanie na usługi rzeczników konsumentów. UOKiK docenia ich pracę, która przekłada się na dobrobyt obywateli. Widzimy jednak ogromne różnice w ich działalności w różnych powiatach. Jak to możliwe, że w jednym średniej wielkości mieście wojewódzkim rzecznik udzielił w ciągu roku 348 porad, a w drugim podobnym - 8.565? Konsumenci z całej Polski muszą mieć zapewnioną ochronę na takim samym - wysokim poziomie – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Dlatego Urząd wysłał list do starostów. Zwraca w nim uwagę, że w niektórych powiatach rzecznicy nie są zatrudnieni w wystarczającym wymiarze godzin, w wielu nie mają nikogo do pomocy, czasem nie mają biura. Prosi więc o wsparcie rzeczników w ich pracy.
* W 2016 r. konsumenci zgłosili rzecznikom:
- 223.779 spraw związanych z tradycyjną sprzedażą towarów. Klienci najczęściej reklamowali: obuwie i odzież (83.401), sprzęt RTV i AGD (46.093), przedmioty wyposażenia wnętrz (23.807), komputery i akcesoria komputerowe (17.740) oraz artykuły motoryzacyjne (13.960). Skarg na sprzedawców systematycznie przybywa: w 2011 r. było ich 198.080, a w  2015 r. – 223.384. W porównaniu do poprzedniego roku najbardziej przybyło problemów ze sprzętem RTV i AGD (w 2015 r. było ich 43.997) oraz artykułami wyposażenia wnętrz (20.662), spadła natomiast liczba porad w sprawie reklamowanych butów i ubrań (z 88.146).
- 206.584 problemy z dostawcami usług. Skargi najczęściej dotyczyły: operatorów telekomunikacyjnych (54.646), dostawy mediów np. energii, gazu (27.472), usług finansowych (20.177), ubezpieczeniowych (16.077), windykacyjnych (12.280) i remontowo-budowlanych (11.892). Liczba porad w sprawie usług była niższa niż w 2015 r. (210.115), ale dużo wyższa niż w 2011 r. (181.664). Tylko problemów z ubezpieczeniami było więcej niż w poprzednim roku (14.915).
- 64.429 spraw dotyczących sprzedaży produktów poza lokalem i na odległość. Rzecznicy udzielili o ponad tysiąc mniej porad niż w 2015 r. (65.591), ale prawie dwa razy więcej niż w 2011 r. (33.287).
* Najczęstsze problemy
- Sprzedaż towarów w lokalu firmy. Rzecznicy najczęściej pomagali w sprawach reklamacji. Konsumenci zgłaszali im m.in. przypadki odmowy przyjęcia reklamacji, brak odpowiedzi sprzedawcy, narzucanie przez niego własnego sposobu rozpatrzenia sprawy, nieskuteczne usuwanie wad, niejasne zapisy w kartach gwarancyjnych.
- Sprzedaż towarów poza lokalem firmy i na odległość. Konsumenci najczęściej skarżyli się na niezrozumiałe umowy, na to że nie dostali kopii podpisanych dokumentów, na trudności ze zwrotem towarów oraz na wprowadzanie w błąd co do właściwości produktów.
- Usługi. Duża liczba skarg wiązała się z coraz bardziej agresywnymi formami pozyskiwania nowych klientów. Konsumenci skarżyli się, że sprzedawcy podszywali się pod ich dotychczasowych operatorów komórkowych lub dostawców energii, nie informowali o dodatkowych opłatach, nie przedstawiali wszystkich warunków promocji, nie zostawiali egzemplarza umowy. Klienci zgłaszali też rzecznikom trudności z odstąpieniem od umowy, nieprawidłowo naliczane opłaty, nakładanie kar umownych, oferowanie umów wiązanych (np. na dostawę energii w pakiecie ze świadczeniem usług medycznych). Wiele było także skarg na kredyty i skomplikowane produkty finansowe, takie jak ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, a także na brak rzetelnej informacji, np. o ryzyku kursowym. W 2016 r. miejski rzecznik konsumentów w Warszawie w imieniu 867 osób złożyła pozew zbiorowy przeciw mBank o ustalenie nieważności umów o kredyt hipoteczny waloryzowany do franka szwajcarskiego.
* Wystąpienia do przedsiębiorców
Gdy sprzedawcy nie spełniali słusznych żądań konsumentów, rzecznicy prosili przedsiębiorców o wyjaśnienia, udzielali im pouczeń, próbowali nakłonić do ugody. Takich wystąpień w 2016 r. było 67.701. To o ponad 4 tys. mniej niż w 2015 r. (71.798), ale o ponad 16 tys. razy więcej niż w 2011 r. (51.540). Rzecznicy najczęściej interweniowali w sprawach tradycyjnej sprzedaży ubrań i butów (20.260), umów poza lokalem i na odległość (7.682), usług telekomunikacyjnych (7.600) oraz sprzedaży sprzętu RTV i AGD (5.031).
* Pomoc w sądzie
W 2016 r. rzecznicy wsparli konsumentów w 4027 sprawach sądowych – wytoczyli na ich rzecz powództwa lub przygotowali pozwy. Jednakże podejmowali takie działania rzadziej niż w poprzednich latach.
W 2016 r. do sądów najczęściej trafiały sprawy związane z: reklamacjami i gwarancjami na towary (1695) oraz nienależytym wykonaniem usług (1077). W 75 przypadkach rzecznicy wytoczyli powództwa dotyczące uznania postanowień umownych za niedozwolone. 724 razy udzielili też wsparcia w postępowaniach przed stałymi sądami polubownymi.
* Gdzie znajdziesz pomoc?
Rzecznicy konsumentów. Skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK, aby znaleźć kontakt do rzecznika w twoim mieście lub powiecie.
* Infolinia konsumencka. Zadzwoń pod nr 801 440 220 lub 22 290 89 16. Poradę uzyskasz od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.
* Konsumenckie centrum e-porad. Napisz mejla na adres: porady@dlakonsumentow.pl.
* Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej.
* Rzecznik finansowy. W przypadku problemów z usługami finansowymi lub ubezpieczeniowymi, znajdziesz pomoc pod nr. tel. 22 333 73 25 28.
Europejskie Centrum Konsumenckie. Jeśli masz problem z zakupami w innych krajach UE, Norwegii lub Islandii, zadzwoń pod nr: 22 55 60 118 lub napisz na adres: info@konsument.gov.pl.

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

Stanisław

 

Druga córka Czytelniczki Katarzyny

           

 

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Zmiana na liniach
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że zostaną wprowadzone korekty godzin odjazdu liniach nr 11 i 24. Zmiana - od 1 lutego 2018 r.

 

Ruch wahadłowy na DW 793
Od 16 stycznia zostanie wprowadzony ruch wahadłowy na DW 793 na odcinku OD Hellenówki do ul. Dworskiej w Myszkowie. Utrudnienie jest związane z przebudową drogi wojewódzkiej nr 793 Żarki – Myszków.

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
2 kwiecień (poniedziałek) – Wielkanoc – rozkłady niedzielne
30 kwietnia (poniedziałek) – poniedziałek przed Świętem Pracy – rozkłady sobotnie
1 maja (wtorek) – Święto Pracy – rozkłady niedzielne
2 maja (środa) – Święto Flagi Państwowej – rozkłady sobotnie
3 maja (czwartek) – Święto Konstytucji 3 Maja – rozkłady niedzielne
4 maja (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Konstytucji 3 Maja a weekendem – rozkłady sobotnie
31 maja (czwartek) – Boże Ciało – rozkłady niedzielne
1 czerwca (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Bożego Ciała a weekendem - rozkłady sobotnie
15 sierpnia (środa) – Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – rozkłady niedzielne
1 listopada (czwartek) – Wszystkich Świętych – rozkłady sobotnie
2 listopada (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Wszystkich Świętych a weekendem – rozkłady sobotnie
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Kwiecień: z 1 na 2; z 29 na 30; z 30 na 1 maja
Maj: z 1 na 2; z 2 na 3; z 3 na 4; z 31 na 1 czerwca
Listopad: z 1 na 2
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarła Zofia Warmus-Piasecka

Nie żyje Zofia Warmus-Piasecka, długoletnia księgowa Zasadniczej Szkoły Metalowej i Kuratorium Oświaty. Zmarła 4 lutego 2018, miała 97lat.

 

Zmarł mjr Henryk Baldowski


Nie żyje mjr Henryk Baldowski. W czasie II wojny światowej - żołnierz AK, po wojnie represjonowany. Długoletni prezes Ogólnopolskiego Antykomunistycznego Związku Więźniów Politycznych. Zmarł 27 stycznia 2018. Miał 93 lata.

 

Zmarł Romuald Łukomski


Nie żyje Romuald Łukomski, długoletni pracownik bankowości, dyrektor Oddziału Regionalnego PKO BP w Katowicach. Zmarł 21 stycznia 2018. Miał 89 lat.

 

Zmarła Halina Magnuszewska


Nie żyje Halina Magnuszewska, lekarz stomatolog. Zmarła 8 stycznia 2018, miała 93 lata

 

Zmarł Marian Kurski


Nie żyje Marian Kurski, lekarz medycyny. Zmarł 9 stycznia 2018 r. Miał 69 lat. 

 

 

Zmarł Artur Sukiennik


Nie żyje Artur Sukiennik, biznesmen związany m.in. z branżą paliwową, b. sponsor "Włókniarza". Zmarł 9 stycznia 2018. Miał 43 lata.