Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - sobota

Dziś jest 23 June 2018 - do końca roku pozostało 191 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Twoi pracownicy chorują. To może być syndrom chorego budynku

Twoi pracownicy chorują. To może być syndrom chorego budynku

Częste narzekanie na złe samopoczucie chwilę po przekroczeniu progu biura? W przypadku kilku osób możemy uznać, że to wynik panującej w okresie zimowym grypy, co jednak, jeśli słaba kondycja zdrowotna dotyczy znacznie większej liczby pracowników w firmie? 

Jeżeli objawy złego samopoczucia mijają zaraz po wyjściu z biura, oznacza to, że trzeba przyjrzeć się kondycji budynku, w którym mieści się siedziba firmy. Dlaczego? Przyczyną może być SBS, czyli tzw. Syndrom Chorego Budynku (ang. Sick Building Syndrome). Już w latach 80. występował on w blisko 30 proc. nowych oraz odnawianych budynkach na świecie. Jak się mają współczesne obiekty biurowe? W jaki sposób zapobiegać, a w jaki leczyć dotknięte chorobą budynki?
Według szacunków Światowej Organizacji Zdrowia nawet 90 proc. swojego czasu spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach. To właśnie w nich występuje najwyższe stężenie biologicznych zanieczyszczeń powietrza. Szkodliwe dla naszego układu oddechowego alergeny, kurz, roztocza, pleśń czy ozon, to niejedyne bolączki osób przebywających w biurach. Hałas i wibracje zarówno z zewnątrz, jak i wywoływane w open space, niedostosowane oświetlenie, złe rozmieszczenie stanowisk w biurze, za wysoka lub zbyt niska temperatura w pomieszczeniu to kolejne elementy, które nie sprzyjają efektywności w pracy.
- Jednym z ważniejszych etapów naszej pracy przy aranżacji przestrzeni biurowej jest przeprowadzenie ankiety na pracownikach danej firmy. Jest to cenne źródło wiedzy nie tylko o potrzebach poszczególnych zespołów, ale również o mankamentach aktualnego biura, np. nadmiernego hałasu, wywołanego rozmowami telefonicznymi kilku osób jednocześnie lub pracą urządzeń znajdujących się w pomieszczeniu. Ponadto w rozmowach z menedżerami wielokrotnie słyszeliśmy, że pracownicy często narzekali na złe samopoczucie, bóle głowy i częste przeziębienia. Problem stawał się poważny, gdy na te dolegliwości uskarżała się połowa osób pracujących w firmie. Źródłem problemu było często złe rozmieszczenie stanowisk, które znajdowały się w newralgicznych częściach biura, tzn. przy klimatyzatorach, oknach, które cały czas pozostawały otwarte z racji wysokiej temperatury w biurze lub przy drzwiach wyjściowych. Rozwiązaniem był projekt uwzględniający takie rozmieszczenie biurek, aby ominąć strefy narażające pracownika na utratę zdrowia – mówi Mateusz Siwiaszczyk, dyrektor działu kontraktów, Mikomax Smart Office.
Proste rozwiązania mogą poprawić samopoczucie pracownika i zminimalizować zachorowalność w większym zespole. – Ciężko jest dogodzić wszystkim osobom znajdującym się w pomieszczeniu, dlatego tak cennym źródłem wiedzy jest wspomniana ankieta. Może nakierować nas na źródło złego samopoczucia u pracownika – którym nierzadko jest zła ergonomia miejsca pracy, wspomniana już, zbyt wysoka lub niska temperatura pomieszczenia, suche lub zbyt wilgotne powietrze – dodaje Mateusz Siwiaszczyk.
* Haust rześkiego powietrza?
Zła jakość powietrza to częsty problem występujący w pomieszczeniach skupiających dużą liczbę osób. Przyczyną są nierzadko zbyt szczelne okna czy niesprawna wentylacja. Jak zweryfikować, czy budynek, w którym pracujemy, cierpi na ten syndrom? Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) budynki, w których więcej niż 30% użytkowników uskarża się na złe samopoczucie, nazywane są „chorymi budynkami”. Do najczęściej występujących dolegliwości związanych z syndromem chorego budynku należą: podrażnienie oczu i dróg oddechowych, bóle i zawroty głowy, spadek koncentracji, znaczne osłabienie, a nawet omdlenia. Chociaż symptomy brzmią dość ogólnie, istotnym czynnikiem w zdiagnozowaniu choroby, jest weryfikacja, czy objawy mijają po nieobecności w budynku i czy występują u członków rodziny, którzy nie mają z nim styczności.
Na wspomniane niedogodności nie powinny się skarżyć osoby pracujące w biurowcach posiadających jeden z „zielonych certyfikatów”.
- Duża część budynków biurowych klasy A, które powstały w Polsce w ostatnim czasie posiada certyfikat BREAAM. Wiele firm stara się o jego uzyskanie już na etapie budowy obiektu. „Zielone wyróżnienie” jest doskonale rozpoznawalne przez najemców i oznacza, że dany biurowiec realizowany był w zgodzie z zasadami zrównoważonego budownictwa, czyli w praktyce jest przyjazny nie tylko dla środowiska, ale, co najważniejsze – również dla człowieka. Certyfikowane budynki muszą być budowane z wykorzystaniem naturalnych, bądź nieszkodliwych dla zdrowia materiałów, dzięki czemu ich użytkownicy nie muszą obawiać się gorszego samopoczucia lub dolegliwości, które można odczuwać, przebywając w budynkach wykonanych w innej technologii – wyjaśnia Mirosław Łoziński, prezes zarządu Grupy Waryński S.A.
* Diagnoza i co dalej?
Nowe biurowce z „zielonym certyfikatem” nie stanowią problemu. Większe zagrożenie dla zdrowia pracowników stanowią obiekty istniejące na rynku już parę lat i projektowane bez uwzględniania zasad zrównoważonego budownictwa. W takich przypadkach zdiagnozowania syndromu chorego budynku działania naprawcze mogą przybierać różną skalę. Może okazać się, że samo wietrzenie biura oraz umieszczenie specjalnie dobranych roślin doniczkowych, które oczyszczają powietrze z zanieczyszczeń, np. paprotka, wężownica, filodendron, poprawi wentylację. W przypadku problemów z oświetleniem, bądź złą aranżacją, która wywołuje dyskomfort podczas wykonywania obowiązków zawodowych, warto zdecydować się na wprowadzenie kilku zmian, które nie nadwyrężą firmowego budżetu, a pozwolą znacząco poprawić warunki pracy.
– Zwykle zmiana aranżacji biura i jego renowacja kojarzy się z utrudnioną logistyką, a także pochłonięciem wysokiego budżetu. Wystarczy jednak zaproponować i wykorzystać najbardziej efektywne rozwiązania, by przygotowanie projektu, wraz z analizą i jego realizacją zamknąć w kilku tygodniach. Jest to znacznie krótszy proces niż oczekiwanie na oddanie do użytku nowych biur lub wykańczanie już istniejących, a także nieporównywalnie niższy koszt. Oprócz zmian aranżacyjnych firmy mogą i powinny zdecydować się na przeprowadzenie kontroli instalacji wentylacyjnych, w razie potrzeby odgrzybiania pomieszczeń biurowych. Koszty takich działań najczęściej pozostają po stronie właścicieli biurowców – podsumowuje Mateusz Siwiaszczyk.
* Zdrowe biuro w interesie wynajmującego
Lifting istniejących biurowców to alternatywa dla właścicieli budynków, którzy chcą, by ich biura były nie tylko zdrowsze, ale również konkurencyjne na dynamicznie zmieniającym się rynku. Modernizacja podnosi bowiem atrakcyjność przestrzeni, poprawia jakość środowiska pracy, a także wpływa na budowanie marki najemców. Lifting może „ozdrowić budynek” na wiele sposobów: nie tylko poprawiając komfort pracy obecnie zatrudnionym, ale także przywracając starszym obiektom ich dawny blask i przyciągnąć najemców w dłuższej perspektywie przy jednoczesnym maksymalnym wykorzystaniu dostępnych zasobów.
[newsrm.tv]

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

 

Nowy odcinek DW 908
Do ruchu został dopuszczony nowy odcinek DW 908 – przedłużenie al. Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. Kierowcy, piesi i rowerzyści mogą już z niego korzystać.

 

Całkowite zamknięcie ul. Żareckiej w Janowie

Zgodnie z informacją firmy DROG-BUD - wykonawcy robót na drodze wojewódzkiej na odcinku Janów-Żarki - od środy 4 kwietnia 2018 r.  całkowicie nieprzejezdna będzie ulica Żarecka w Janowie (od rynku w Janowie do początku muru w Złotym Potoku)

 

.Naprawy gwarancyjne

Rozpoczęto naprawy gwarancyjne związane z uszkodzeniami konstrukcji jezdni na odcinku I i II Alei oraz placu Biegańskiego - informuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Będą się wiązać z utrudnieniami w ruchu. .
Ograniczenia w ruchu będą występowały do końca lipca tego roku.

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
15 sierpnia (środa) – Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – rozkłady niedzielne
1 listopada (czwartek) – Wszystkich Świętych – rozkłady sobotnie
2 listopada (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Wszystkich Świętych a weekendem – rozkłady sobotnie
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Maj: z 1 na 2; z 2 na 3; z 3 na 4; z 31 na 1 czerwca
Listopad: z 1 na 2
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Marek Wojtasik

Nie żyje Marek Wojtasik, prezes zarządu (w l. 1992-2013) i wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej (w l. 2014-2018) „Społem” PSS „Jedność”, odznaczony za zasługi dla miasta Częstochowy, zm. 18 czerwca 2018, miał 69 lat. 

 

Zmarła Wanda Malko

Nie żyje Wanda Malko, dr nauk humanistycznych, znawczyni częstochowskiego życia muzycznego, długoletni pedagog Zespołu Szkół Muzycznych im. M.J. Żebrowskiego, wykładowca WSP i AJD w Częstochowie, przez pewien czas z-ca dyrektora Filharmonii Częstochowskiej i kierownik Częstochowskiego Towarzystwa Muzycznego, prelegentka licznych imprez muzycznych, uhonorowana m.in. Złotym Krzyżem Zasługi i medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zmarła w nocy z 18 na 19 czerwca, miała 72 lata.

 

Zmarł Dariusz Fiuty

Nie żyje Dariusz Fiuty, dziennikarz związany m.in. z "Życiem Częstochowy", Dziennikiem Częstochowskim "24 Godziny", Radiem Fon, "Gazetą Częstochowską". Zmarł 13 czerwca 2018, miał 57 lat.

 

Zmarł Jacek Sipa


Nie żyje Jacek Sipa, długoletni dyrektor Przemysłowej Spółki Wodnej "Warta" w Częstochowie. Zmarł 7 czerwca 2018. Miał 83 lata.

 

Zmarła Jadwiga Szpakowicz-Nowakowska

Nie żyje Jadwiga Szpakowicz-Nowakowska, sybiraczka, zm. 10 czerwca 2018, miał  91 lat.

 

Zmarła Elżbieta Gonet


Nie żyje lek. med. Elżbieta Gonet, długoletni ordynator Oddziału Pediatrii Szpitala Górniczego w Blachowni. Zmarła 16 maja 2018, miała 81 lat.

 

Zmarł Andrzej Kwapisz


Nie żyje Andrzej Kwapisz. starosta częstochowski w l. 2006 – 2017, radny powiatu częstochowskiego w l. 1998 – 2002 oraz 2006 – 2018, członek Zarządu Powiatu  Częstochowskiego w l. 1998 – 2004, prezes Ochotniczej Straży Pożarnej w Borownie w l. 1995 – 2000, długoletni działacz struktur wojewódzkich i powiatowych PSL. Zmarł w nocy z 1 na 2 maja 2018, miał 73 lata.