Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - poniedziałek

Dziś jest 10 December 2018 - do końca roku pozostało 21 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Ile, jakie, dlaczego? Ciekawie o warzywach

Ile, jakie, dlaczego? Ciekawie o warzywach

Ile warzyw spożywają Polacy, a ile zalecają instytucje zajmujące się żywieniem? Jak komponować posiłki, by realizować te zalecenia? Dlaczego warto jeść warzywa? Opowiada Joanna Piekarska, żywieniowiec Knorr, marki Fixów Rodzinnych.

W opublikowanej w 2016 r. Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej warzywa wraz z owocami zostały umiejscowione w jej dolnej części. Jest to jasny sygnał, że powinny być one podstawą naszej diety.
Szczegółowe zalecenia Instytutu Żywności i Żywienia w zakresie spożywania warzyw i owoców mówią, że powinny pojawiać się w naszej diecie jak najczęściej i w jak największej ilości, stanowiąc co najmniej połowę tego, co jemy. Każdego dnia powinniśmy zjadać minimum 5 porcji warzyw i owoców, w proporcji ¾ warzyw i ¼ owoców. Zalecana dzienna ilość warzyw do spożycia wynosi minimum 400 g. Ponadto każda większa ilość warzyw lub ich porcji, które będziemy spożywać, skutkuje dalszymi korzyściami dla zdrowia i zwiększa ich działanie prozdrowotne.
Także Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie warzyw i owoców 5 razy dziennie (minimum 400 g dziennie). Co ważne, w tym wypadku do warzyw nie zaliczamy ziemniaków ani innych bulw, które zawierają duże ilości skrobi, np. bataty/słodkie ziemniaki czy maniok[1].
* Dlaczego warto jeść warzywa?
- Warzywa są źródłem wielu składników niezwykle cennych dla naszego organizmu, w tym witamin, składników mineralnych, substancji bioaktywnych oraz błonnika pokarmowego. Ich spożycie ma zatem istotny wpływ na nasze zdrowie  - mówi Joanna Piekarska, żywieniowiec Knorr, marki Fixów Rodzinnych. Oto przykłady warzyw, które m.in. powinniśmy włączyć do swojej diety:
- pomidor - jest bogatym źródłem witaminy C. Jeden pomidor o gramaturze ok. 200 g pokrywa aż 60% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Pomidory dostarczają także potas
- papryka - czerwona papryka jest cennym źródłem β-karotenu, czyli prowitaminy A. Ponadto zawiera witaminy C, E oraz foliany
- marchewka - jest bogatym źródłem β-karotenu, będącego prowitaminą A oraz błonnika pokarmowego. Już 100 g marchewki (1 niezbyt duża sztuka) pokrywa zapotrzebowanie organizmu na witaminę A w 200%. Pomaga ona m.in. zachować zdrową skórę, dobry wzrok oraz wspomaga działanie układu odpornościowego
- kalafior - dostarcza niemałej dawki witaminy C, która przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Ponadto jest źródłem kwasu foliowego oraz witaminy K, która pozytywnie wpływa na prawidłowe krzepnięcie krwi
- brokuł - stanowi doskonałe źródło witamin C oraz K. Zawiera również znaczącą ilość folianów, β-karotenu oraz potasu
- cukinia - cechuje się bardzo niską wartością energetyczną (tylko 15 kcal/100g), składa się w 95% z wody. Warzywo to uważane jest za „ekologiczne”, gdyż nie kumuluje metali ciężkich (w tym szczególnie kadmu) ani azotanów. Doskonale smakuje zarówno na surowo jak i po obróbce termicznej
- zielony groszek - to cenne źródło witamin (tiaminy, niacyny, witaminy C), składników mineralnych (potasu, fosforu, miedzi, manganu), błonnika pokarmowego i białka roślinnego.

Czy wiesz, że[2]:
81% Polaków je warzywa co najmniej raz w tygodniu, a wśród nich:
a) 35% je warzywa codziennie
b) 35% je warzywa kilka razy w tygodniu
c) 11% je warzywa raz w tygodniu

55% Polaków deklaruje, że w tygodniu je warzywa jako dodatek do obiadu / 75% je warzywa jako dodatek do obiadu w weekendy.
Tylko 21% Polaków deklaruje, że wybiera warzywa jako przekąskę.
Według 57% Polaków zdrowe odżywianie to przede wszystkim codzienne zjadanie warzyw i owoców.
[Dostarczył infoWire.pl]

[1] World Health Organization (2008). WHO European Action Plan for Food and Nutrition 2007-2012. WHO: Copenhagen, Denmark.
[2] Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków, Edycja 2017, Ipsos Marketing

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Powrót linii nr 15 na stałą trasę
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że w związku z zakończeniem remontu nawierzchni od poniedziałku 3 grudnia od godz. 9.00 na stałą trasę przez ul. Korkową wracają autobusy linii nr 15.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO będą ponownie udostępnione do obsługi pasażerek i pasażerów.

 

Zmiany w organizacji ruchu przy dworcu Stradom

Od 22 listopada będzie obowiązywać czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca – informuje MZDiT. Zmiany wiążą się z pracami przy budowie centrum przesiadkowego.
W związku z realizacją zadania „Budowa węzłów przesiadkowych na terenie miasta Częstochowy” od 22 listopada, od godz. 7.00, wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca kolejowego Częstochowa-Stradom.
Będzie ona polegać na zamknięciu po jednym pasie ruchu (przyległym do pasa dzielącego) na każdej z jezdni.
Połączenie parkingu przy budynku dworca z ul. Pułaskiego będzie możliwe tylko na prawe skręty.

 

Czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach
Na czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach możemy się natknąć do 20 listopada – związane są z finalizacją prac gwarancyjnych. Dzień dłużej potrwa tam gruntowne oczyszczanie chodników i jezdni – informuje MZDiT.    
W ciągu alei Najświętszej Maryi Panny oraz w obrębie skrzyżowań alei z  przyległymi drogami możemy napotkać chwilowe utrudnienia w postaci zwężenia i wygrodzenia. Utrudnienia związane są z finalizacją prac gwarancyjnych i potrwają do 20 listopada.
Ponadto dobiegają końca roboty związane z gruntownym oczyszczaniem nawierzchni pasaży, chodników i jezdni w ciągu alei NMP – one także mogą generować czasowe niedogodności. Wspomniane prace zakończą się 21 listopada.

Utrudnienia w ruchu
W najbliższych dniach na niektórych częstochowskich drogach mogą występować utrudnienia w ruchu. Dotyczą one al. Jana Pawła II oraz  ulic Korkowej i Szczytowej.
* ALEJA JANA PAWŁA II
5 listopada rozpoczęła się budowa ścieżki rowerowej w al. Jana Pawła II na odcinku od ul. Wilsona do al. Armii Krajowej. Roboty, oprócz budowy samej ścieżki i chodnika, obejmują przebudowę zatoki autobusowej. W związku z prowadzonymi pracami utrudnienia wystepują na jezdni w kierunku Ronda Trzech Krzyży.
* KORKOWA
Również od 5 listopada zamknięta jest ul. Korkowa, na odcinku od ul. Grzybowskiej do ul. Kusocińskiego. Utrudnienia związane są z przebudową ulicy.
* SZCZYTOWA
7 listopada rozpoczęły się prace związane z przebudową chodnika na ul. Szczytowej. Zakres robót obejmuje wykonanie obustronnego chodnika wraz z wjazdami. Ul. Szczytowa pozostanie zamknięta dla ruchu kołowego na czas prowadzenia robót.

 

Zmiany na linii nr 15

W związku z remontem nawierzchni autobusy tej linii nie będą kursować ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej. W obu kierunkach pojadą ulicami Wypalanki i Poselską do Korkowej – informuje MZDiT.
W związku z remontem nawierzchni od 5 listopada przez około 3 tygodnie nie będzie możliwy przejazd autobusów linii nr 15 ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej KORKOWA.
W związku z tym autobusy linii 15 będą kursować w obu kierunkach tak jak linia nr 20, przez ulice Wypalanki i Poselską do Korkowej.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO na czas remontu zostają w obu kierunkach zawieszone.
Na trasie objazdu obsługa pasażerek i pasażerów obowiązuje na wszystkich przystankach.

 

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Zbigniew Chmielewski


Nie żyje Zbigniew Chmielewski, Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy I kadencji (1990-1994), Przewodniczący Zespołu Miejskiego ds. Organizacji VI Światowego Dnia Młodzieży i wizyty papieża Jana Pawła II w Częstochowie (1991), długoletni pracownik Urzędu Miasta Częstochowy,  długololetni członek częstochowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (m.in. jego wiceprezes), współzałożyciel Ligi Miejskiej w Częstochowie, absolwent LO im. H. Sienkiewicza i Politechniki Częstochowskiej. Miał 82 lata. 

 

Zmarła Małgorzata Puchalska-Dobosz


Nie żyje dr Małgorzata Puchalska-Dobosz, chirurg radiolog. Zmarła 5 grudnia 2018, miała 64 lata

 

Zmarł Ireneusz Bajor


Nie żyje Ireneusz Bajor, przedsiębiorca w branży gastronomicznej. Zmarł 29 listopada  2018

 

 

Zmarł Andrzej Jamza

Nie żyje Andrzej Jamza, stomatolog. Zmarł 16 listopada 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Marian Pruciak

Nie żyje Marian Pruciak, długoletni mistrz krawiecki. Zmarł 19 listopada 2018, miał 87 lat