Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - sobota

Dziś jest 20 October 2018 - do końca roku pozostało 72 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Polskie food trucki – rynek z potencjałem

Polskie food trucki – rynek z potencjałem

Choć wśród właścicieli food trucków można usłyszeć głosy, że polski rynek mobilnej gastronomii jest rozdrobniony i przesycony, to liczba imprez z udziałem samochodów serwujących coraz bardziej różnorodne potrawy i przekąski świadczy o niesłabnącym popycie na ten format gastronomii.

Potencjał w food truckach widzą właściciele największych marek z branży spożywczej, którzy dostosowują swoją ofertę do tego segmentu biznesu. O niesłabnącym potencjale i trendach wskazujących na rozwój mobilnej gastronomii świadczą wyniki najnowszego raportu „Polska na talerzu 2018”, przygotowanego na zlecenie Firmy Makro Cash&Carry Polska. 37% badanych respondentów wskazało, że jada poza domem, ponieważ pragnie poznawać nowe, nieznane smaki. 22% jako przyczynę jedzenia na mieście wskazało oszczędność czasu. 16% respondentów wśród najczęściej wybieranych lokali wskazało food trucki, co świadczy o tym, że ta forma gastronomii jest dobrze znana i lubiana przez polskich konsumentów.
Jak przyznał Piotr Kołodziej, dyrektor Food Fest, podczas debaty odbywającej się w trakcie Food Show 2018, zloty i festiwale to świetna okazja: dla konsumentów do poznania wielu różnorodnych smaków, a dla właścicieli food trucków, by pokazać się, zaistnieć na rynku. – Ludzi ściąga fajna forma spędzenia czasu, w wielu miastach nie można zjeść różnorodnych potraw, mało jest lokali gastronomicznych. A na zlot food trucków przyjeżdża wiele samochodów z daniami z całego świata – mówił dyrektor Food Fest.
Food trucki są dziś praktycznie na każdej liczącej się imprezie – muzycznej, sportowej czy kulturalnej, zarówno na dużych festiwalach, jak i na małych, lokalnych festynach. W ofercie mobilnych kuchni pojawiają się nie tylko typowe dla tej gałęzi gastronomii klasyczne dania, takie jak: burgery, pizza, kebab, kiełbaski i kurczaki z rożna – w samochodowych minirestauracjach można ostatnio spróbować tajskich lodów, a nawet wypić świeżo parzoną kawę. Co więcej, właściciele food trucków modyfikują formułę swojej działalności, wychodząc poza festiwalowe ramy. Mobilne kuchnie wpisują się dziś w format sezonowego targu śniadaniowego, a nawet nocnego marketu.
Mobilne społeczeństwo = mobilna kuchnia? Coraz bardziej różnorodna oferta food trucków wydaje się jednoznacznie potwierdzać trendy.
Pogłoski o śmierci food trucków są mocno przesadzone. Polski rynek food trucków jest nasycony, ale ma przed sobą jeszcze wielki potencjał rozwoju. 

O perspektywach rozwoju rodzimego biznesu food truckowego opowiada Michał Orłowski, szef kuchni, ekspert marki Royal Catering firmy expondo.

- W mediach pojawiają się doniesienia, że polki rynek food trucków jest przesycony. Czy jako szef kuchni, obserwujący różne rynki gastronomiczne, zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?
- Zgadzam się, że to rynek nasycony, ale nie przesycony. Trzeba pamiętać, że w Polsce food trucki to wciąż jeszcze pewnego rodzaju nowość. Pomysł na biznes food truckowy spodobał się wielu przedsiębiorcom – mobilna kuchnia na kółkach daje mnóstwo możliwości. Nie trzeba inwestować 300 tysięcy zł w restaurację – można mieć food trucka, niepowiązanego na stałe z żadną lokalizacją, już za, powiedzmy, 30 tysięcy zł.
Patrząc na to, jak rozwija się rynek food trucków za naszą zachodnią granicą i w Stanach  Zjednoczonych, mogę powiedzieć, że te dziedzina biznesu ma w Polsce ogromny potencjał rozwoju. U nas, jak dotąd, food trucki mają pojedynczy przedsiębiorcy. W Stanach na tę formę gastronomii stawiają coraz częściej największe nazwiska z branży. Food trucki to tam dziś tak naprawdę małe mobilne restauracje, które serwują jedzenie bardzo wysokiej jakości. Polscy właściciele food trucków prędko gonią zachodnią konkurencję pod względem jakości i różnorodności oferty.

- Czy Pana zdaniem znani szefowie kuchni decydują się na prowadzenie food trucków w związku ze zmianą trendów i tempa życia społeczeństwa? Jesteśmy aktywni, wybieramy jedzenie w ruchu, ale nie chcemy rezygnować z jakości oferowanej przez najlepsze restauracje?
- Z pewnością jest to spowodowane ogólną poprawą standardu życia, zwłaszcza jeśli chodzi 
o przeciętną zasobność portfela mieszkańca Europy. Pracujemy więcej, przemieszczamy się szybciej, chętniej wychodzimy z domów. Jesteśmy coraz bardziej wymagający, jeśli chodzi o jakość posiłku, ale także coraz bardziej mobilni. Food truck jest dla nas udanym kompromisem pomiędzy restauracją, która jest droga, ale oferuje jedzenie wysokiej jakości, a przysłowiową budką z kurczakiem, gdzie jest tanio, ale nie zawsze wykwintnie.
W Polsce popularność food trucków nie słabnie – widać to choćby po festiwalach muzycznych, kulturalnych i sportowych, którym towarzyszy ta forma gastronomii. Po kolejkach widać, że ten rynek ma jeszcze niesamowity potencjał rozwoju. Zainteresowanie klientów coraz bardziej różnorodną ofertą food trucków jest olbrzymie. Jestem pewien, że ten rynek, choć nasycony, jeszcze sporo przyjmie. Pogłoski o śmierci food trucków są więc mocno przesadzone! (śmiech)

- Kiedy do Polski wkroczyła kultura food truckowa? Jak ewoluowała?
- W latach 90. XX wieku mobilna gastronomia kojarzyła się z zapiekanką i kurczakiem z rożna. Kultura food truckowa zrobiła się popularna po 2000 r. Wtedy na polskich ulicach zaczęły pojawiać się pierwsze jeżdżące burgerownie. Po 2010 r. w ofercie mobilnych gastronomii coraz częściej pojawiały się inne kuchnie. Można było spotkać food trucki z jedzeniem meksykańskim, pizzą pieczoną w piecu. Dziś food trucki to często wyspecjalizowane kuchnie z jedzeniem wegańskim, regionalnym, kuchnią narodową.

- Jakie rodzaje jedzenia są teraz w food truckowej modzie?
- Niesłabnącą popularnością cieszą się burgery. Każda burgerownia jest trochę inna i swoje burgery przyrządza nieco inaczej. Ciekawą nowinką są mobilne lodziarnie, serwujące na przykład lody tajskie. Klienci są coraz bardziej wymagający, więc właściciele food trucków dywersyfikują swoją ofertę – to naturalny rozwój tej formy gastronomii. Dzisiejszym food truckom bardzo daleko do mobilnych punków z jednym daniem z początków funkcjonowania tego typu kuchni.

- Gdyby miał Pan porównać rynek food trucków w Polsce i za granicą, dałoby się wskazać jakieś istotne różnice?
- Ogólne tendencje rozwoju rynku food trucków wszędzie są zbliżone – oferta dywersyfikuje się, stale rosnące znaczenie ma jakość i pochodzenie składników. Kiedyś wystarczyło powiedzieć: burger wołowy. Dziś dla konsumentów ważne jest, że wołowina pochodzi z konkretnego miejsca, jest hodowana i przygotowana w szczególny sposób. Nie wystarczy mieć w ofercie sos – trzeba mieć kilka rodzajów sosów, koniecznie własnej roboty. Konkurencja rośnie. To dobrze, bo jest świetną dźwignią rozwoju tego rynku.

- Czy Pana zdaniem food trucki z różnorodną ofertą gastronomiczną będą wciąż atrakcyjną propozycją na imprezy plenerowe w kolejnych sezonach? Co poza okresem letnim – czy dla food trucków jest miejsce także jesienią, zimą i wiosną?
- Jestem tego pewien. Food trucki z ciekawym, różnorodnym menu pozwalają organizatorom festiwali, imprez sportowych i koncertów na zagwarantowanie gościom atrakcyjnego, urozmaiconego menu.
W USA i w Europie Zachodniej już zaczęły się pojawiać food trucki działające całorocznie. Taka forma gastronomii wymaga odpowiedniego zaplecza, by zapewnić gościowi komfort na przykład w czasie mrozów. Uliczne jedzenie zimą jest jednak jak najbardziej potrzebne, i, przy odpowiedniej organizacji, możliwe do zaoferowania konsumentom. Myślę, że będzie na nie popyt.

- Czym szczególnym charakteryzuje się wyposażenie food trucka, zwłaszcza w porównaniu do kuchni stacjonarnej?
- Trzeba powiedzieć, że wszystkie kuchnie, niezależnie od rodzaju, cechują się tym, że jest w nich ciasno i walczy się praktycznie o każdy centymetr kwadratowy. Przy organizacji i wyposażaniu food trucka warto odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań: co jest moim produktem głównym, co będzie się najczęściej sprzedawać, na czym chciałbym skoncentrować się najbardziej? Na przykład: wiadomo, że jeśli produkuję burgery, to zaserwuję do nich frytki, ale więcej sprzedam jednak burgerów. Nie potrzebuję zatem największej frytownicy, ale potrzebuję dużego grilla. To swoista gra w kompromisy i w jak najlepsze zagospodarowanie dostępnej przestrzeni. 
[newsrm.tv]

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Wielkie czyszczenie III Alei
Gruntowne czyszczenie, porządkowanie i mycie III Alei rozpoczyna się od dzisiaj, czwartku 18 października. W związku z pracami, które będą przeprowadzane na zlecenie częstochowskiego MZDiT przez specjalistyczną firmę ręcznie i maszynowo, możliwe jest występowanie czasowych utrudnień. W związku z tym Miejski Zarząd Dróg i Transportu  prosi o zachowanie szczególnej ostrożności, unikanie parkowania przy III Alei, a jeśli to możliwe, nie poruszanie się samochodami w ciągu III Alei. Prace potrwają przez kilka najbliższych dni.
Proces czyszczenia Alei NMP i pl. Biegańskiego będzie miał swoje kolejne odsłony. Całość prac ma się zakończyć  10 listopada tuż przed rozpoczęciem częstochowskich obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. 
Wymienione przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Będzie to pierwsze gruntowne mycie i czyszczenie al. NMP i  pl. Biegańskiego od czasu zakończenia przed kilkoma laty rewitalizacji głównej arterii naszego miasta wraz z przyległymi terenami - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie.

 

Specjalna linia na Senioralia
W czwartek i piątek 18 i 19 października zostanie uruchomiona bezpłatna linia specjalna dla seniorek i seniorów oznaczona nr 90. Będzie kursować do Hali Częstochowa - informuje Biuro Prasowe Urzędu Miasta.
Linia specjalna oznaczona nr 90 będzie kursować w relacji STRADOM-DWORZEC PKP – HALA CZĘSTOCHOWA ulicami Pułaskiego, 1 Maja, Wolności, Sobieskiego, ponownie Pułaskiego, Popiełuszki, aleją Jana Pawła II, Kościuszki, aleją NMP, Mirowską, Faradaya, Olsztyńską i Żużlową. 
Linia będzie kursować wg rozkładów dostępnych na stronie internetowej MZDiT i na słupkach przystankowych.
 

 

 

Utrudnienia na wiadukcie
Od 03.10 wystąpią ograniczenia w ruchu na wiadukcie w ciągu ul. Jagiellońskiej w kierunku DK-1 polegające na ograniczeniu prędkości do 30km/h oraz wygrodzeniu skrajnego pasa ruchu. Ruch będzie się odbywał po jednym pasie. Ograniczenia spowodowane są koniecznością wykonania prac naprawczych łożysk. Przewidywany czas utrudnień obowiązywać będzie  przez najbliższy tydzień - informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie.

 

Powrót na stałe trasy
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od piątku 28 września autobusy linii nr 57 i 67 wracają na swoją stałą trasę od Odrzykonia przez Skrajnicę i ulice Narcyzową i Księżycową.

 

Apel o rozwagę na zwężonym odcinku DK1
Policjanci z częstochowskiego wydziału ruchu drogowego apelują do kierowców poruszających się drogą krajową nr 1 w pobliżu Kościelca oraz trasami alternatywnymi, omijającymi budowę autostrady A1, o rozsądek i rozwagę. Tylko w tym roku na zwężonym odcinku DK1 doszło do 39 zdarzeń drogowych, w których śmierć poniosły 2 osoby.
Jadąc wolniej, dajemy sobie czas na podjęcie decyzji i szansę na bezpieczne dotarcie do celu. 
Do pieszych policja apeluje o stosowanie elementów odblaskowych, które znacząco poprawiają naszą widoczność na drodze.
Oto alternatywne drogi objazdów zwężonej trasy DK-1 na odcinku Kościelec-Częstochowa:
1. Dla kierunku na Katowice (dla pojazdów do 3,5 t) w miejscowości Kościelec należy zjechać z trasy DK1 w prawo w ul. Częstochowską, następnie kierując się na Mykanów, skręcić w lewo w ul. Samorządową, ul. Zieloną, aż do miejscowości Radostków Kolonia, gdzie z ul. Wesołej należy skręcić w lewo na Drogę Wojewódzką 483. Dalej jechać przez miejscowości: Dudki, Lubojna, Kolonia Wierzchowisko do Woli Kiedrzyńskiej. Tam należy skręcić z Drogi Wojewódzkiej 483 w lewo, jechać do miejscowości Wierzchowisko, gdzie kierując się ul. Długą, a potem ul. Połaniecką, wjechać w prawo na DK1.
2. Dla kierunku na Warszawę w Częstochowie należy kierować się na zjazd w prawo na Drogę Krajową 91 - ul. Warszawską, następnie ul. Rędzińską, kolejno przez Rędziny aż do miejscowości Rudniki, gdzie można zjechać z Drogi Krajowej 91 w lewo w ul. Stalową. W Kościelcu jechać ul. Wolności, ul. Mykanowską, a następnie należy skręcić w prawo na trasę DK-1.
Osobom wybierającym się w dalszą trasę (kier. Warszawa), policja zaleca jechać Drogą Krajową nr 91 aż do Radomska, gdzie skręcając w lewo w Drogę Krajową nr 42, można wrócić na DK1. Pozwoli to znacznie upłynnić ruch.

 

Ponownie otwarta linia Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy 

Firma przewozowa MAT-BUS z Żarek ponownie otwiera linię na trasie Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy (ul. Focha).
Ponowne otwarcie linii zaplanowano na 2 lipca. 
Odjazdy do Złotego Potoku z ul. Focha w Częstochowie zaplanowano na godz.: 8.20 i 11.30 oraz 14.00 - od poniedziałku do soboty i w niedziele (oprócz świąt); 15.55 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 17.00 - w soboty, 18.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt).
Odjazdy do Częstochowy: 6.45 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 7.00 - w soboty i niedziele; 9.20 i 12.35 - od poniedziałku do soboty  i w niedziele (oprócz świąt), 15.00 - od poniedziałku do soboty (oprócz świąt); 17.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt). 
Przejazd na całej trasie trwa 59 minut.
Firma zwraca się z prośbą o przedstawianie kierowcom autobusów sugestii dotyczących zmian rozkładu jazdy.

 

Nowy odcinek DW 908
Do ruchu został dopuszczony nowy odcinek DW 908 – przedłużenie al. Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. Kierowcy, piesi i rowerzyści mogą już z niego korzystać.

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
1 listopada (czwartek) – Wszystkich Świętych – rozkłady sobotnie
2 listopada (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Wszystkich Świętych a weekendem – rozkłady sobotnie
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Listopad: z 1 na 2
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Michał Gawlicz

Nie żyje Michał Gawlicz, długoletni menedżer zespołu Habakuk, współtwórca wydarzeń muzycznych takich jak koncerty "Trzy dźwięki Komedy", "Puls" koncerty w ramach festiwalu "Retro". Zmarł 14 października 2018, miał 39 lat.

 

Zmarł Wojciech Mścichowski


Nie żyje red. Wojciech Mścichowski, od 1994 r. dziennikarz i fotoreporter Tygodnika Katolickiego „Niedziela”. Zmarł 7 października 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Bogdan Snoch


Nie żyje dr hab. Bogdan Snoch, historyk, autor podręczników i publikacji dotyczących m.in. historii lokalnej („Mała encyklopedia Częstochowy”, „Górnoślaski leksykon biograficzny”, „Encyklopedyczny słownik regionu częstochowskiego”, „Szkolny słownik historii Polski”). Przez szereg lat wykładowca częstochowskiej WSP/AJD.
Zmarł 5 października 2018, miał 85 lat.  

 

Zmarł Piotr Bajor


Nie żyje Piotr Bajor, bramkarz Victorii Częstochowa, a w przeszłości zawodnik Rakowa Częstochowa oraz Piasta Przyrów. Zmarł 4 października 2018. Miał 21 lat.

 

 

Zmarł ks. kan. dr hab. Arkadiusz Olczyk

Nie żyje ks. kan. dr hab. Arkadiusz Olczyk, wykładowca teologii moralnej na WSD oraz WIT, ojciec duchowny wielu kapłanów i osób świeckich, zm. 1 października 2018. Miał 52 lata.

 

 

Zmarła Bogusława Szymańska


Nie żyje Bogusława Szymańska, b. zastępca dyrektora Zespołu Szkół Medycznych. Zmarła 1 października 2018. Miała 88 lat. 

 

Zmarła Hanna Smólska

Nie żyje Hanna Smólska, aktorka teatralna, w początkach kariery związana z częstochowskim teatrem - zadebiutowała tu w Teatrach Miejskich i występowała w latach 1945-1949. Była córką Lecha Smólskiego, dyrektora Szkoły Handlowej Stowarzyszenia Kupców Polskich w Częstochowie, miejskiego radnego, założyciela kina dla pielgrzymów na Jasnej Górze.
Hanna Smólska zmarła 7 września 2018. Miała 97 lat.

 

Zmarł Stefan Gawroński 


Nie żyje st. bryg. Stefan Gawroński, inż., b. Komendant Wojewódzki PSP w Częstochowie. Zm. 22 sierpnia 2018, miał 72 lata.

 

Zmarł Tomasz Jędrzejak


Nie żyje Tomasz Jędrzejak, żużlowiec, związany m.in. z Włókniarzem Częstochowa (w 2000 roku w jego barwach zdobył Drużynowe Mistrzostwo Polski). Miał 39 lat.