Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - poniedziałek

Dziś jest 10 December 2018 - do końca roku pozostało 21 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Dieta dla seniora, czyli o żywieniu osób starszych

Dieta dla seniora, czyli o żywieniu osób starszych

Wraz z wiekiem zmienia się funkcjonowanie organizmu, konieczne jest więc wprowadzenie pewnych zmian także w sposobie żywienia. Prawidłowe skomponowanie diety seniora ułatwić ma prowadzona przez Polskie Towarzystwo Dietetyki akcja „Talerz Seniora”. Pomóc może Nestlé SINLAC – łatwy w przygotowaniu, pełnowartościowy posiłek zbożowy.

Żywienie ma ogromne znaczenie na każdym etapie życia. Prawidłowa dieta dziecka zapewnia mu zdrowy wzrost i rozwój, a w przypadku dorosłych pozwala na właściwe funkcjonowanie organizmu.
Szczególnego znaczenia nabiera żywienie osób starszych – pomaga ono jak najdłużej zachować sprawność i zdrowie. Dziś coraz mniej prawdziwy jest, na szczęście, stereotyp osoby starszej, która spędza czas wyłącznie przed telewizorem z przerwami jedynie na wizyty u lekarza. U części osób starszych mogą pojawić się jednak problemy zdrowotne, które skłaniają do zwrócenia większej uwagi na to, co jedzą.
* Jak zmienia się organizm wraz z wiekiem?
Zmiany, jakie zachodzą w organizmie wraz z upływem lat, powodują, że funkcjonuje nieco inaczej niż w młodości czy nawet dorosłości. Starzenie się związane jest bowiem ze zmianami w tkankach i narządach – m.in. maleje wydolność płuc, mniej sprawna jest też praca nerek. Istotnie zmienia się skład ciała:
- rośnie udział tkanki tłuszczowej (z 20% w wieku 25 lat do nawet 36% w wieku 70 lat);
- maleje udział tkanki aktywnej metabolicznie, przede wszystkim cennej tkanki mięśniowej;
- spada zawartość składników mineralnych – od około 6% masy ciała u osób młodych do około 4% u seniorów.
Zmienia się także funkcjonowanie przewodu pokarmowego – dochodzić może do upośledzenia odczuwania smaku i zapachu, spowolnieniu ulega motoryka jelit, czego konsekwencją często są zaparcia. Problemami są brak apetytu i ubytki w uzębieniu, które utrudniają skuteczne żucie i gryzienie. Zmiany zachodzące w przewodzie pokarmowym wraz ze starzeniem się organizmu wpływają także na skład mikrobiomu, czyli bakterie zasiedlające jelito – zaczyna brakować dobroczynnych bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium.
Skoro organizm podlega tak silnym zmianom, zmieniać się powinien także sposób żywienia tak, by wciąż jak najlepiej odpowiadać na potrzeby żywieniowe, bez względu na wiek.
* Błędy w diecie osób starszych
Żywienie osób starszych nie zawsze jest łatwe. W Polsce dużym problemem jest zmniejszenie tzw. gęstości odżywczej diety, czyli zbyt mała, w odniesieniu do spożycia energii, ilość w jadłospisie ważnych składników budulcowych i regulujących. Może to prowadzić do potencjalnych niedoborów, m.in. witamin i składników mineralnych. Często znacząco maleje także spożycie warzyw i owoców.
Błędy w żywieniu osób starszych mogą mieć wiele przyczyn, ale jedną z głównych jest zmniejszona sprawność, co sprzyja unieruchomieniu w domu i utrudnia zakup żywności.
* Dieta dla Seniora
Prawidłowo zbilansowany jadłospis osoby starszej pozwoli na dostarczenie odpowiedniej ilości:
- energii, tak by możliwe było utrzymanie lub uzyskanie prawidłowej masy ciała, a tym samym zapobieganie z jednej strony nadwadze i otyłości, a z drugiej – niedowadze;
- białka, które pozwoli zaspokoić  zapotrzebowanie większe w przeliczeniu na kilogram masy ciała niż u osób młodszych – minimum 1g/kg masy ciała/dzień;
- tłuszczu, by kontrolując jego ilość, zaspokoić jednocześnie zapotrzebowanie na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, m.in. z rodziny omega-3;
- węglowodanów, głównie złożonych, co zapewnia także odpowiednią porcję błonnika pokarmowego (25-30 g na dzień);
- witamin, szczególnie tych o działaniu antyoksydacyjnym (witamina C, E i A), witaminy D, na którą zapotrzebowanie wraz z wiekiem wzrasta, a także niektórych witamin z grupy B, które często są w starszym wieku wykorzystywane przez organizm mniej efektywnie;
- składników mineralnych;
- płynów, by zapobiegać odwodnieniu organizmu.
* Najlepsza dieta dla osób starszych, czyli…
Każdy człowiek jest inny, dlatego trudno jest wskazać rozwiązania idealne dla wszystkich. 
Z pewnością jednak posiłki powinny być atrakcyjne smakowo i wizualnie, żeby zachęcać do jedzenia, nawet jeśli doskwiera brak apetytu. Ich konsystencja powinna być dostosowana do możliwości danej osoby – czasem konieczne jest podawanie potraw w formie płynnej lub półpłynnej. Proces przygotowania musi zaś być na tyle łatwy, by nie stanowić problemu nawet dla mniej sprawnych seniorów. Często korzystny może być także dłuższy termin przydatności do spożycia, który umożliwia zrobienie zakupów na dłuższy czas, co jest szczególnie ważne przy problemach z poruszaniem się.
Posiłki powinny być regularne, a ich objętość dostosowana do możliwości danej osoby. Nie może w nich zabraknąć: 
- warzyw i owoców – także w postaci rozdrobnionej i przetartej, z których część może zostać podana w łatwej do przyjęcia formie soków (200-400 ml dziennie);
- produktów zbożowych, zwłaszcza pełnoziarnistych;
- mleka i jego przetworów (źródło wapnia) – przynajmniej 3 szklanki dziennie, z których część można zastąpić serami;
- ryb, jaj, chudego mięsa, dostarczających pełnowartościowego białka;
- olejów roślinnych, zawierających niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe;
- ziół – które naturalnie uatrakcyjnią smak i zapach potraw.
Unikać należy mięsa czerwonego, przetworzonych produktów mięsnych i tłuszczów zwierzęcych. Ograniczane powinny być także sól i alkohol.
Jedzenie to nie wszystko, pamiętać trzeba także o płynach. Osoby starsze często nie odczuwają pragnienia, przez co są bardziej narażone na odwodnienie. Każdego dnia przyjmowane powinno być minimum 8 szklanek płynów. Pić je należy małymi łykami przez cały dzień, nawet w przypadku, gdy nie pojawia się pragnienie.
* Czy zdrowa dieta dla Seniora musi być trudna?
Właśnie ruszył projekt Polskiego Towarzystwa Dietetyki o nazwie „Talerz Seniora”, którego celem jest przekazywanie polskim Seniorom informacji o dostosowanym do ich potrzeb sposobie żywienia. Akcję wspiera marka Nestlé SINLAC. Więcej informacji na temat żywienia osób w starszym wieku znaleźć można na stronie internetowej programu https://talerzseniora.pl/, która będzie regularnie uzupełniana o nowe treści przeznaczone dla osób starszych, ich opiekunów, ale również dietetyków i innych specjalistów zajmujących się żywieniem osób starszych. 
Samodzielne przygotowywanie przez osobę starszą zbilansowanego, dopasowanego do jej potrzeb jadłospisu nie zawsze jest łatwe. Pomóc może w tym Nestlé SINLAC – produkt zbożowy na specjalne potrzeby. Produkt stworzono na bazie mąki ryżowej i mączki chleba świętojańskiego. Dzięki temu zapewnia odpowiednią podaż węglowodanów złożonych i pełnowartościowego białka - aż 6,75 g białka w każdej porcji*. Dzięki kompozycji olejów roślinnych, dostarcza wysokiej jakości tłuszcze, stanowiące źródło niezbędnych kwasów tłuszczowych. Nestlé SINLAC to także źródło innych ważnych składników: witaminy D (15% zalecanego dziennego spożycia** w porcji*), wapnia (22%) czy żelaza (40%). Dodatkowo zawiera także aktywne kultury bakterii Bifidobacterium lactis (Bifidus BL), zaliczane do naturalnej mikroflory zasiedlającej przewód pokarmowy.
Nestlé SINLAC świetnie sprawdzi się w diecie osób starszych. Jego główną zaletą jest lekkostrawność oraz kompletność pod względem żywieniowym - dostarcza nie tylko energii, ale także białka, niezbędnych witamin i składników mineralnych. Dla osób z ograniczoną sprawnością fizyczną ogromny plus stanowić może także prostota przygotowania – by otrzymać pełnowartościowy posiłek, wystarczy dodać przegotowaną wodę o odpowiedniej temperaturze i wymieszać.
Nestlé SINLAC sprawdzi się samodzielnie lub z dodatkiem owoców czy warzyw jako propozycja na śniadanie, II śniadanie, podwieczorek lub kolację. Może być także wykorzystywany jako baza do przygotowania dań, np. obiadowych placuszków lub kotlecików oraz zagęszczania zup czy sosów - przykładowy przepisy znaleźć można na  stronie programu „Talerz Seniora”. Wykorzystując Nestlé SINLAC, można także przygotować ciekawe desery, które pomogą urozmaicić dietę. 
* Żywienie to nie wszystko
Odpowiednie żywienie osób starszych jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia w podeszłym wieku. Nie można jednak zapomnieć także o innych ważnych elementach stylu życia – codziennej, dopasowanej do możliwości, aktywności fizycznej oraz utrzymywaniu kontaktów rodzinnych i społecznych.

* 1 porcja = 50 g Nestlé Sinlac + 150 ml wody
** zalecane dzienne spożycie dla osoby po 65. roku życia

Źródła:
1. Grzymisławski M., Gawęcki J. (red.): Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
2. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej dla Osób w Wieku Starszym. IŻŻ, 2018.
3. Jarosz M. (red.): Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2017.

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Powrót linii nr 15 na stałą trasę
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że w związku z zakończeniem remontu nawierzchni od poniedziałku 3 grudnia od godz. 9.00 na stałą trasę przez ul. Korkową wracają autobusy linii nr 15.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO będą ponownie udostępnione do obsługi pasażerek i pasażerów.

 

Zmiany w organizacji ruchu przy dworcu Stradom

Od 22 listopada będzie obowiązywać czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca – informuje MZDiT. Zmiany wiążą się z pracami przy budowie centrum przesiadkowego.
W związku z realizacją zadania „Budowa węzłów przesiadkowych na terenie miasta Częstochowy” od 22 listopada, od godz. 7.00, wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca kolejowego Częstochowa-Stradom.
Będzie ona polegać na zamknięciu po jednym pasie ruchu (przyległym do pasa dzielącego) na każdej z jezdni.
Połączenie parkingu przy budynku dworca z ul. Pułaskiego będzie możliwe tylko na prawe skręty.

 

Czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach
Na czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach możemy się natknąć do 20 listopada – związane są z finalizacją prac gwarancyjnych. Dzień dłużej potrwa tam gruntowne oczyszczanie chodników i jezdni – informuje MZDiT.    
W ciągu alei Najświętszej Maryi Panny oraz w obrębie skrzyżowań alei z  przyległymi drogami możemy napotkać chwilowe utrudnienia w postaci zwężenia i wygrodzenia. Utrudnienia związane są z finalizacją prac gwarancyjnych i potrwają do 20 listopada.
Ponadto dobiegają końca roboty związane z gruntownym oczyszczaniem nawierzchni pasaży, chodników i jezdni w ciągu alei NMP – one także mogą generować czasowe niedogodności. Wspomniane prace zakończą się 21 listopada.

Utrudnienia w ruchu
W najbliższych dniach na niektórych częstochowskich drogach mogą występować utrudnienia w ruchu. Dotyczą one al. Jana Pawła II oraz  ulic Korkowej i Szczytowej.
* ALEJA JANA PAWŁA II
5 listopada rozpoczęła się budowa ścieżki rowerowej w al. Jana Pawła II na odcinku od ul. Wilsona do al. Armii Krajowej. Roboty, oprócz budowy samej ścieżki i chodnika, obejmują przebudowę zatoki autobusowej. W związku z prowadzonymi pracami utrudnienia wystepują na jezdni w kierunku Ronda Trzech Krzyży.
* KORKOWA
Również od 5 listopada zamknięta jest ul. Korkowa, na odcinku od ul. Grzybowskiej do ul. Kusocińskiego. Utrudnienia związane są z przebudową ulicy.
* SZCZYTOWA
7 listopada rozpoczęły się prace związane z przebudową chodnika na ul. Szczytowej. Zakres robót obejmuje wykonanie obustronnego chodnika wraz z wjazdami. Ul. Szczytowa pozostanie zamknięta dla ruchu kołowego na czas prowadzenia robót.

 

Zmiany na linii nr 15

W związku z remontem nawierzchni autobusy tej linii nie będą kursować ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej. W obu kierunkach pojadą ulicami Wypalanki i Poselską do Korkowej – informuje MZDiT.
W związku z remontem nawierzchni od 5 listopada przez około 3 tygodnie nie będzie możliwy przejazd autobusów linii nr 15 ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej KORKOWA.
W związku z tym autobusy linii 15 będą kursować w obu kierunkach tak jak linia nr 20, przez ulice Wypalanki i Poselską do Korkowej.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO na czas remontu zostają w obu kierunkach zawieszone.
Na trasie objazdu obsługa pasażerek i pasażerów obowiązuje na wszystkich przystankach.

 

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Zbigniew Chmielewski


Nie żyje Zbigniew Chmielewski, Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy I kadencji (1990-1994), Przewodniczący Zespołu Miejskiego ds. Organizacji VI Światowego Dnia Młodzieży i wizyty papieża Jana Pawła II w Częstochowie (1991), długoletni pracownik Urzędu Miasta Częstochowy,  długololetni członek częstochowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (m.in. jego wiceprezes), współzałożyciel Ligi Miejskiej w Częstochowie, absolwent LO im. H. Sienkiewicza i Politechniki Częstochowskiej. Miał 82 lata. 

 

Zmarła Małgorzata Puchalska-Dobosz


Nie żyje dr Małgorzata Puchalska-Dobosz, chirurg radiolog. Zmarła 5 grudnia 2018, miała 64 lata

 

Zmarł Ireneusz Bajor


Nie żyje Ireneusz Bajor, przedsiębiorca w branży gastronomicznej. Zmarł 29 listopada  2018

 

 

Zmarł Andrzej Jamza

Nie żyje Andrzej Jamza, stomatolog. Zmarł 16 listopada 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Marian Pruciak

Nie żyje Marian Pruciak, długoletni mistrz krawiecki. Zmarł 19 listopada 2018, miał 87 lat