Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - sobota

Dziś jest 19 January 2019 - do końca roku pozostało 346 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Zacząłeś aktywność sportową? Nie popełniaj tych błędów!

Zacząłeś aktywność sportową? Nie popełniaj tych błędów!

Zdrowe odżywianie oraz aktywność fizyczna mają bezpośredni wpływ na zdrowie i samopoczucie. Dlatego tak dużą uwagę eksperci kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” przywiązują zarówno do właściwej diety, jak i regularnego wysiłku sportowego. Dbając o zdrowie i sylwetkę, bardzo często popełniamy jednak błędy, które mogą zniechęcać nas do podejmowania dalszych treningów.
Zdarza się, że przestrzeganie narzuconych sobie zasad treningowych i żywieniowych nie przynosi widocznych rezultatów. Powodem mogą być niewłaściwe nawyki, które nie pozwalają osiągnąć pożądanych efektów.
ZDROWA DIETA – PROSTE ZASADY
Zdaniem Justyny Mizery, dietetyka sportowego i ekspertki kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”, jednym z najczęstszych błędów osoby aktywnej fizycznie jest złe nawodnienie organizmu. Tymczasem spożywanie płynów powinno odbywać się sukcesywnie w ciągu dnia. – Zacznij od małych kroków – to nie musi być od razu duża butelka. Ważne, by sprawdzić na własnej skórze, że picie wody pozwala poczuć się lepiej – mówi Justyna Mizera.
Metoda małych kroków doskonale sprawdza się również wtedy, gdy jemy nieregularnie i zbyt obficie. Dietetyk radzi, aby na początek wprowadzić jeden zdrowy i smaczny koktajl, i podzielić go na dwie porcje – zwłaszcza gdy brakuje nam czasu, by zjeść coś treściwego. – Dostarczysz więcej energii organizmowi, który dostanie sygnał, że nie odczuwa głodu, a tym samym – nie musi spowalniać metabolizmu, co bezpośrednio przekłada się na tycie! Za duże porcje, a rzadko spożywane posiłki powodują kumulowanie energii przez organizm na tzw. czarną godzinę, gromadząc zapasy w tkance tłuszczowej – wyjaśnia ekspertka. Co ważne, nie wolno zapominać o śniadaniu – do małej czarnej idealnie pasuje zdrowa przekąska, np. w postaci płatków owsianych z owocami świeżymi lub mrożonymi bądź kanapki z pomidorem.
Błędem żywieniowym jest też dieta zbyt uboga w witaminy i minerały. Ich niedobór może rzutować na wygląd skóry, samopoczucie, wywoływać ciągłe zmęczenie, senność albo wzmożoną potliwość. Rozwiązaniem są sezonowe warzywa i owoce, a porą zimową – mrożone bądź kiszone. – Sięgajmy po warzywa najlepiej do każdego posiłku, by zaspokoić potrzeby organizmu. Owoce, choć w mniejszej ilości, także spożywajmy codziennie – zarówno świeże, np. jako dodatek do sałatek, lub w postaci musów czy smoothie z innymi składnikami – dodaje Justyna Mizera. Powinny o tym pamiętać szczególnie te osoby, którym ciężko zrezygnować z fast foodów. – Zawsze można zjeść hamburgera z dobrej jakości mięsa i z dodatkami w postaci warzyw. Ważne, by ten cheat meal, czyli tzw. oszukany posiłek, nie przerodził się w tzw. cheat day („oszukany dzień”), który trudno już będzie usprawiedliwić.
WYTRWAJ, NIE REZYGNUJ
Malwina Dmowska, trenerka personalna i ekspertka kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”,często spotyka się z zasadą „wszystko albo nic” – wielu rozpoczynających przygodę ze sportem rezygnuje z realizacji celu już z chwilą pierwszych niepowodzeń. – To błąd. Budowanie formy i nawyku regularnej aktywności fizycznej to proces, a porażki są w niego wpisane. Wewnętrzne karanie się, wyrzuty sumienia czy poczucia winy odbiorą tylko siły do dalszych działań. Skusiłeś się na słodycze? Kolejny posiłek niech będzie pełnowartościowy. Nie zdążyłaś dziś pobiegać? Porozciągaj się 10 minut wieczorem i następny trening wykonaj zgodnie z planem – podpowiada Malwina Dmowska.
Słabą stroną osób podejmujących aktywność fizyczną jest z pewnością brak wytrwałości.
– Kształtowanie sylwetki, budowanie kondycji i poprawa sportowych osiągnięć to przygoda na całe życie. Praca z ciałem jest żmudna i długotrwała, należy zatem wyposażyć się w spore pokłady cierpliwości – ostrzega ekspertka. Do kontynuacji treningu może zniechęcać również narzucenie sobie zbyt dużej intensywności ćwiczeń, brak podstawowej wiedzy i przygotowania oraz niechęć do inwestowania w siebie – w swój czas, sprzęt i odpowiedni ubiór.
UPRAWIAM SPORT, CZYLI JESTEM DLA SIEBIE MIŁY
Chcąc odnieść osobisty sukces, obok odpowiednio zbilansowanej diety i aktywności ruchowej ważne jest też właściwe podejście do samego siebie. – Jeśli wybieramy się na pierwszy trening, używając słowa „muszę”, ryzykujemy, że również kolejne treningi będziemy traktować podobnie. W dłuższej perspektywie zniechęci nas to do dalszych sportowych wysiłków – zwraca uwagę Tomasz Kurach, psycholog sportu i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!”. – Gdy już mamy za sobą pierwsze treningi, zwróćmy uwagę na to, jak oceniamy swoje postępy i co mówimy lub myślimy o napotykanych ewentualnych trudnościach. Czy po popełnionym błędzie wytykamy sobie, że „nic nie potrafimy i po co to wszystko”? Czy po trudniejszej niż zwykle sesji treningowej myślimy, że „to chyba nie dla nas, skoro jesteśmy tak zmęczeni”?
Psycholog uważa, że powinniśmy pomyśleć przez chwilę, co powiedzielibyśmy w takiej sytuacji bliskiej nam osobie, która zaczyna swoją sportową przygodę. – Czy rzucilibyśmy w jej stronę kilka oschłych słów w stylu: „zastanów się, po co ci ten sport” lub „nie potrafisz, więc daj sobie z tym spokój”? Prawdopodobnie nie! Zwykle w opisywanej sytuacji okazujemy wsparcie i zachęcamy do dalszych prób. Podobnie więc zachowujmy się w stosunku do siebie samego.
Pomocne mogą tu być, zdaniem eksperta, motywujące zwroty. – Zapewne większość z nas zdaje sobie sprawę, jakie słowa czy wyrażenia mogą podziałać na nas mobilizująco i zachęcająco, a które prawdopodobnie wywołają złość lub frustrację. Warto więc świadomie wybrać te podbudowujące. Według Tomasza Kuracha mogą one odwoływać się do dobrych doświadczeń z przeszłości albo zwracać uwagę na konkretne zadanie, jakie mamy przed sobą, bądź dotyczyć wzmacniania naszych mocnych stron, np. „wiem, jak sobie poradzić”, „wystarczy, że skupię się na tym…”, „to mi nie wyszło, ale jestem wytrwały, i spróbuję to wykorzystać”. – Decydując się na uprawianie sportu, prowadźmy pozytywny dialog ze sobą. W dłuższej perspektywie może się on przełożyć na zwiększone poczucie szczęścia w codziennych okolicznościach – podsumowuje ekspert.
[newsrm.tv]

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Przystanki KORFANTEGO zawieszone
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że ze wzglądu na prace drogowe i wyłączenie z użytkowania jednego pasa jezdni, przystanki Korfantego zostały zawieszone w obu kierunkach do odwołania.
MZDiT prosi o korzystanie z sąsiednich przystanków KORFANTEGO I, zlokalizowanych przy skrzyżowaniu z ulicą Bojemskiego w odległości ok. 400 m w kierunku Guardiana i Walcowni.

 

Zmiana trasy linii nr 65
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od 14 do 26 stycznia zostanie zmieniona trasa linii nr 65. Powodem zmiany będzie remont przejazdu kolejowego w miejscowości Korwinów.
Autobusy z ulicy Źródlanej od przystanku SŁOWIK-ŹRÓDLANA będą kursować w obu kierunkach ulicą Spacerową z pominięciem przejazdu północnym odcinkiem ulicy Spacerowej oraz ulicami Równoległą i Stacyjną.
Przystanki: SŁOWIK-PRZEJAZD, SŁOWIK-SZKOŁA, SŁOWIK-RÓWNOLEGŁA  i KORWINÓW-STACYJNA zostają zawieszone w obu kierunkach.
Przystanki SŁOWIK-SPACEROWA w obu kierunkach zostaną tymczasowo zlokalizowane na południowym odcinku ulicy Spacerowej za skrzyżowaniem z ulicą Źródlaną.

 

Skrócenie linii nr 29
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że od 14 stycznia w związku z remontem ul. Ikara na odcinku od św. Rocha do Radomskiej linia nr 29 zostanie do odwołania skrócona do przystanku i pętli Grabówka.
W związku z powyższym dla linii nr 29 zostajną w obu kierunkach zawieszone przystanki: IKARA, LEDNICKA i CMENTARZ KOMUNALNY

 

Zmiana tras linii 16, 27 i 23
Od 7 stycznia – w związku z pracami przy Dworcu Stradom – zmienią się trasy linii 16 i 27. Początkowy i końcowy przystanek linii 23 zostanie natomiast przeniesiony o ok. 100 m – informuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu.
Ze względu na prace drogowe prowadzone w sąsiedztwie pętli autobusowej i dworca Stradom od 7 stycznia do odwołania zostaną zmienione trasy linii nr 16 i 27.
Linia nr 16 nie będzie dojeżdżać do pętli STRADOM-DWORZEC PKP. Autobusy linii 16 od przystanku KORCZAKA przy ul. Sobieskiego będą skręcać w prawo w ulice Korczaka i al. Bohaterów  Monte Cassino, po czym po zjeździe z łącznicy pojadą ul. 1 Maja, przez rondo Mickiewicza i al. Wolności do pl. Rady Europy i przystanku DWORZEC GŁÓWNY PKP przy ul. Orzechowskiego, gdzie zakończą trasę.
Powrót w kierunku KUKUCZKI będzie się odbywał tymi samymi ulicami, przy czym będzie obowiązywał wyjazd przez ul. Orzechowskiego do Wolności.
Dla linii nr 16 zostaną zawieszone przystanki STRADOM-DWORZEC PKP oraz przy ul. Sobieskiego przystanki PLAC PAMIĘCI NARODOWEJ i DWORZEC PKS. W zamian będzie obowiązywał przystanek DWORZEC PKS przy al. Wolności w kierunku ronda Mickiewicza oraz wszystkie pozostałe na trasie objazdu.
Linia nr 27 zostanie w obu kierunkach skrócona do przystanku HOENE-WROŃSKIEGO. Autobusy tej linii – po zakończeniu trasy i zawróceniu przez łącznice skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino, Pułaskiego i 1 Maja – będą  w kierunku KUSIĘCKA-KSSE rozpoczynać trasę od przystanku HOENE-WROŃSKIEGO usytuowanego przy al. Bohaterów Monte Cassino w kierunku ul. Sobieskiego.
Dla linii nr 27 zostaną zawieszone przystanki STRADOM-DWORZEC PKP.
MZDiT informuje także, że ze względu na prace drogowe przy pętli manewrowej od 7 stycznia do odwołania przystanek początkowy/końcowy REJTANA dla linii nr 23 zostaje przeniesiony o ok. 100 m – na początek ul. Dębowej przy skrzyżowaniu z ul. Rejtana. Linia 23 w kierunku centrum będzie kursować ulicami Dębową, Reja i Żeromskiego do Rejtana i dalej bez zmian.

 

Zmiany w organizacji ruchu przy dworcu Stradom

Od 22 listopada będzie obowiązywać czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca – informuje MZDiT. Zmiany wiążą się z pracami przy budowie centrum przesiadkowego.
W związku z realizacją zadania „Budowa węzłów przesiadkowych na terenie miasta Częstochowy” od 22 listopada, od godz. 7.00, wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca kolejowego Częstochowa-Stradom.
Będzie ona polegać na zamknięciu po jednym pasie ruchu (przyległym do pasa dzielącego) na każdej z jezdni.
Połączenie parkingu przy budynku dworca z ul. Pułaskiego będzie możliwe tylko na prawe skręty.

 

Pożegnania

Zmarł Paweł Janik


Nie żyje Paweł Janik, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Zmarł 1 stycznia 2019, miał 40 lat. 

 

Zmarł Borys Michalik


Nie żyje Borys Michalik, malarz surrealista, absolwent częstochowskiego Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych (1989), związany z Grupą Plastyczną „Pławna 9”. Twórca obrazów olejnych i pasteli, tematy jego twórczości to głównie martwa natura i surrealistyczne, magiczne światy. Syn artysty Mariana Michalika. Zmarł 31 grudnia 2018. Miał 49 lat.

 

Zmarł Andrzej Stoszek


Nie żyje dr n. med. Andrzej Stoszek, długoletni działacz Towarzystwa Przyjaciół Częstochowy. Zmarł 17 grudnia 2018, miał 87 lat.

 

Zmarł Kazimierz Bieńkowski


Nie żyje Kazimierz Bieńkowski, lekarz medycyny, długoletni pracownik częstochowskiej służby zdrowia, kombatant. Za działalność zawodową i społeczną odznaczony m.in.: Krzyżem Kawalerskim i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Zmarł 17 grudnia 2018

 

Zmarł Janusz Seńczuk


Nie żyje Janusz Seńczuk, były zawodnik Skry Częstochowa.
Lwowianin, którego losy rzuciły na Śląsk, rozpoczął swoją przygodę z piłką nożną w Bytomiu - wspomina Seńczuka portal cz-pilka.pl. - W połowie lat pięćdziesiątych przybył d Częstochowy  izwiązał sie z tutejszą Skrą. Pracował na stanowisku kieowniczym w zakładach Warta i studiował w częstochowskiej Politechnice. Pod koniec lat sześćdziesiątych został oddelegowany do łódzkiego Zjednoczenia, a stamtąd do Wałbrzycha, gdzie osiadł na stałe. Był prezesem wałbrzyskiej Fabryki Wkładów Odzieżowych Camela i przdwodniczącym Sudeckiego Związku  Pracodawców. Często pojawiał się w Częstochowie i aktywnie uczestniczył w działalności Klubu Seniora Skry.
Janusz Seńczuk zmarł 7 grudnia 2018 w Wałbrzychu, miał 85 lat.

 

Zmarł Zbigniew Chmielewski


Nie żyje Zbigniew Chmielewski, Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy I kadencji (1990-1994), Przewodniczący Zespołu Miejskiego ds. Organizacji VI Światowego Dnia Młodzieży i wizyty papieża Jana Pawła II w Częstochowie (1991), długoletni pracownik Urzędu Miasta Częstochowy,  długololetni członek częstochowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (m.in. jego wiceprezes), współzałożyciel Ligi Miejskiej w Częstochowie, absolwent LO im. H. Sienkiewicza i Politechniki Częstochowskiej. Miał 82 lata. 

 

Zmarła Małgorzata Puchalska-Dobosz


Nie żyje dr Małgorzata Puchalska-Dobosz, chirurg radiolog. Zmarła 5 grudnia 2018, miała 64 lata

 

Zmarł Ireneusz Bajor


Nie żyje Ireneusz Bajor, przedsiębiorca w branży gastronomicznej. Zmarł 29 listopada  2018

 

 

Zmarł Andrzej Jamza

Nie żyje Andrzej Jamza, stomatolog. Zmarł 16 listopada 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Marian Pruciak

Nie żyje Marian Pruciak, długoletni mistrz krawiecki. Zmarł 19 listopada 2018, miał 87 lat