Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - sobota

Dziś jest 19 January 2019 - do końca roku pozostało 346 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Podejmij noworoczne wyzwanie i zmień nawyki na lepsze

Podejmij noworoczne wyzwanie i zmień nawyki na lepsze

Wraz z rozpoczęciem nowego roku wiele osób decyduje się wprowadzić zmiany do stylu życia, licząc na poprawę jego jakości. Dbanie o zdrowie jest jednym z najczęściej podejmowanych wyzwań. Często jednak zdarza się, że nasze deklaracje nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości i zapał do zmian szybko mija. Niekiedy też przecenia się stopnień trudności nowego zadania. Warto jednak wiedzieć, że proces zmian nie musi być trudny, niewygodny czy kosztowny, wiele zależy od samego nastawienia. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby podjąć noworoczne wyzwanie i w końcu skutecznie zmienić nawyki!
* Zadbaj o dietę
Liczne publikacje naukowe dowodzą, że dieta bogata w warzywa i owoce ma pozytywny wpływ na samopoczucie oraz funkcjonowanie organizmu. Jednak wiele osób pomija je w swoim jadłospisie, zastępując mniej zdrowymi produktami. Dieta, w której warzywa i owoce zajmują marginalne miejsce, dostarcza organizmowi zbyt mało witamin i składników mineralnych, a także innych substancji wspierających działania antyoksydacyjne. Według wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), minimalne spożycie tych produktów na dzień wynosi 400 gramów w co najmniej 5 porcjach.
Często słysząc, że mamy zjeść prawie pół kilograma warzyw i owoców w ciągu dnia, wydaje nam się to trudne. Może wynika to z faktu, że nie ma powszechnej świadomości, czym jest porcja? Warto zatem wiedzieć, że porcją może być jeden średni owoc czy warzywo lub kilka mniejszych! 
Jednak porcja to nie tylko świeże warzywa lub owoce – dobrze o tym pamiętać, zwłaszcza gdy mija na nie sezon. Porcją może być też talerz warzywnej zupy, a także kartonik lub szklanka soku (200 ml). 
Czy wiesz, że np.: porcja soku jabłkowego (ok. 200 ml) dostarcza potasu w wysokości aż 220 mg. Składnik ten m.in. przyczynia się do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi. Z kolei szklanka soku marchwiowego pokrywa średnie dzienne zapotrzebowanie na beta-karoten, czyli prowitaminę A, który wpływa na piękną skórę.
Zapamiętaj!
Warto planować swoje posiłki z wyprzedzeniem i uwzględnić rekomendowane 5 porcji warzyw i owoców. Najlepiej, aby składały się one na 3 porcje warzyw i 2 owoców. Pokrój jabłko do owsianki, zjedz pomidora do kanapki, na drugie śniadanie wypij sok, zjedz warzywa do obiadu, a na kolacje przygotuj sobie pożywną sałatkę i już jest 5 porcji!
* Ruszaj się
Zgodnie z zaleceniami IŻŻ najlepsze efekty osiągniemy, wykonując codziennie różne ćwiczenia. Nie musi być to ciężki trening na siłowni czy długodystansowy bieg. Wystarczy np. poświęcić pół godziny każdego dnia na energiczny, szybki marsz. Można też wykonywać ćwiczenia kilka razy po 10 minut. Ważne, żeby w sumie ruszać się zalecane minimum pół godziny. Zimowa aura może nie zachęca do spacerów, ale wystarczy, że wracając do domu wysiądziesz kilka przystanków wcześniej lub zamiast windy skorzystasz ze schodów! Internet oferuje szeroką gamę treningów, które z powodzeniem można wykonywać w domu, nawet bez profesjonalnego sprzętu. 
Od dziecka uczymy się zasady, że ruch to zdrowie, warto więc zainwestować trochę czasu na aktywność fizyczną – wystarczy 30 minut dziennie! 
* Zadbaj o swoje otoczenie
Dbanie o zdrowie to nie tylko dieta i aktywność fizyczna, ale także troska o to, co nas otacza, czyli środowisko. Niestety, negatywne zmiany w nim zachodzące są czasem trudne do obserwacji, a przez to zagrożenia są bagatelizowane. Warto jednak podjąć wyzwanie i od nowego roku przyjąć postawę przyjazną naturze. Każdy z nas pragnie żyć w zdrowym domu, a zmieniając własne zachowania, możemy przyczynić się do ograniczenia zanieczyszczenia środowiska w naszym najbliższym otoczeniu. 
Często są to bardzo proste działania. Dobrym przykładem jest segregacja śmieci – dzięki niej dajemy drugie życie produktom. Np. opakowania po sokach należy wrzucać do żółtego pojemnika, trafiają one do sortowni, a następnie do papierni i są przetwarzane na wiele innych produktów, takich jak ręczniki papierowe czy chusteczki. Jest to możliwe dzięki temu, że głównym składnikiem opakowania kartonowego jest papier (75%). Warto jednak podkreślić, że wszystkie materiały wchodzące w skład opakowania kartonowego do płynnej żywności nadają się do przetworzenia. To znaczy, że cały karton łącznie z nakrętką można poddać dalszemu przetwarzaniu. Istotny jest także symbol FSC® – jeśli znajdziesz taki na opakowaniu, masz pewność, że powstało z drewna certyfikowanego, pochodzącego z lasów zarządzanych odpowiedzialnie. W takich lasach m.in. chronione są flora i fauna, a pozyskiwanie zasobów leśnych nie przekracza bezpiecznego poziomu, po którym ich odnowienie byłoby niemożliwe.
Uwierzmy, że zmiana nawyków  to naprawdę nic trudnego. Każdy może to zrobić! Wystarczy chcieć! Nastaw się pozytywnie i podejmij noworoczne wyzwanie – #WYZWANIE5PORCJI, jedz więcej warzyw, owoców, pij soki, chodź na spacery i dbaj o swoje otoczenie!

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Przystanki KORFANTEGO zawieszone
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że ze wzglądu na prace drogowe i wyłączenie z użytkowania jednego pasa jezdni, przystanki Korfantego zostały zawieszone w obu kierunkach do odwołania.
MZDiT prosi o korzystanie z sąsiednich przystanków KORFANTEGO I, zlokalizowanych przy skrzyżowaniu z ulicą Bojemskiego w odległości ok. 400 m w kierunku Guardiana i Walcowni.

 

Zmiana trasy linii nr 65
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od 14 do 26 stycznia zostanie zmieniona trasa linii nr 65. Powodem zmiany będzie remont przejazdu kolejowego w miejscowości Korwinów.
Autobusy z ulicy Źródlanej od przystanku SŁOWIK-ŹRÓDLANA będą kursować w obu kierunkach ulicą Spacerową z pominięciem przejazdu północnym odcinkiem ulicy Spacerowej oraz ulicami Równoległą i Stacyjną.
Przystanki: SŁOWIK-PRZEJAZD, SŁOWIK-SZKOŁA, SŁOWIK-RÓWNOLEGŁA  i KORWINÓW-STACYJNA zostają zawieszone w obu kierunkach.
Przystanki SŁOWIK-SPACEROWA w obu kierunkach zostaną tymczasowo zlokalizowane na południowym odcinku ulicy Spacerowej za skrzyżowaniem z ulicą Źródlaną.

 

Skrócenie linii nr 29
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że od 14 stycznia w związku z remontem ul. Ikara na odcinku od św. Rocha do Radomskiej linia nr 29 zostanie do odwołania skrócona do przystanku i pętli Grabówka.
W związku z powyższym dla linii nr 29 zostajną w obu kierunkach zawieszone przystanki: IKARA, LEDNICKA i CMENTARZ KOMUNALNY

 

Zmiana tras linii 16, 27 i 23
Od 7 stycznia – w związku z pracami przy Dworcu Stradom – zmienią się trasy linii 16 i 27. Początkowy i końcowy przystanek linii 23 zostanie natomiast przeniesiony o ok. 100 m – informuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu.
Ze względu na prace drogowe prowadzone w sąsiedztwie pętli autobusowej i dworca Stradom od 7 stycznia do odwołania zostaną zmienione trasy linii nr 16 i 27.
Linia nr 16 nie będzie dojeżdżać do pętli STRADOM-DWORZEC PKP. Autobusy linii 16 od przystanku KORCZAKA przy ul. Sobieskiego będą skręcać w prawo w ulice Korczaka i al. Bohaterów  Monte Cassino, po czym po zjeździe z łącznicy pojadą ul. 1 Maja, przez rondo Mickiewicza i al. Wolności do pl. Rady Europy i przystanku DWORZEC GŁÓWNY PKP przy ul. Orzechowskiego, gdzie zakończą trasę.
Powrót w kierunku KUKUCZKI będzie się odbywał tymi samymi ulicami, przy czym będzie obowiązywał wyjazd przez ul. Orzechowskiego do Wolności.
Dla linii nr 16 zostaną zawieszone przystanki STRADOM-DWORZEC PKP oraz przy ul. Sobieskiego przystanki PLAC PAMIĘCI NARODOWEJ i DWORZEC PKS. W zamian będzie obowiązywał przystanek DWORZEC PKS przy al. Wolności w kierunku ronda Mickiewicza oraz wszystkie pozostałe na trasie objazdu.
Linia nr 27 zostanie w obu kierunkach skrócona do przystanku HOENE-WROŃSKIEGO. Autobusy tej linii – po zakończeniu trasy i zawróceniu przez łącznice skrzyżowania ulic Bohaterów Monte Cassino, Pułaskiego i 1 Maja – będą  w kierunku KUSIĘCKA-KSSE rozpoczynać trasę od przystanku HOENE-WROŃSKIEGO usytuowanego przy al. Bohaterów Monte Cassino w kierunku ul. Sobieskiego.
Dla linii nr 27 zostaną zawieszone przystanki STRADOM-DWORZEC PKP.
MZDiT informuje także, że ze względu na prace drogowe przy pętli manewrowej od 7 stycznia do odwołania przystanek początkowy/końcowy REJTANA dla linii nr 23 zostaje przeniesiony o ok. 100 m – na początek ul. Dębowej przy skrzyżowaniu z ul. Rejtana. Linia 23 w kierunku centrum będzie kursować ulicami Dębową, Reja i Żeromskiego do Rejtana i dalej bez zmian.

 

Zmiany w organizacji ruchu przy dworcu Stradom

Od 22 listopada będzie obowiązywać czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca – informuje MZDiT. Zmiany wiążą się z pracami przy budowie centrum przesiadkowego.
W związku z realizacją zadania „Budowa węzłów przesiadkowych na terenie miasta Częstochowy” od 22 listopada, od godz. 7.00, wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca kolejowego Częstochowa-Stradom.
Będzie ona polegać na zamknięciu po jednym pasie ruchu (przyległym do pasa dzielącego) na każdej z jezdni.
Połączenie parkingu przy budynku dworca z ul. Pułaskiego będzie możliwe tylko na prawe skręty.

 

Pożegnania

Zmarł Paweł Janik


Nie żyje Paweł Janik, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Zmarł 1 stycznia 2019, miał 40 lat. 

 

Zmarł Borys Michalik


Nie żyje Borys Michalik, malarz surrealista, absolwent częstochowskiego Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych (1989), związany z Grupą Plastyczną „Pławna 9”. Twórca obrazów olejnych i pasteli, tematy jego twórczości to głównie martwa natura i surrealistyczne, magiczne światy. Syn artysty Mariana Michalika. Zmarł 31 grudnia 2018. Miał 49 lat.

 

Zmarł Andrzej Stoszek


Nie żyje dr n. med. Andrzej Stoszek, długoletni działacz Towarzystwa Przyjaciół Częstochowy. Zmarł 17 grudnia 2018, miał 87 lat.

 

Zmarł Kazimierz Bieńkowski


Nie żyje Kazimierz Bieńkowski, lekarz medycyny, długoletni pracownik częstochowskiej służby zdrowia, kombatant. Za działalność zawodową i społeczną odznaczony m.in.: Krzyżem Kawalerskim i Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Zmarł 17 grudnia 2018

 

Zmarł Janusz Seńczuk


Nie żyje Janusz Seńczuk, były zawodnik Skry Częstochowa.
Lwowianin, którego losy rzuciły na Śląsk, rozpoczął swoją przygodę z piłką nożną w Bytomiu - wspomina Seńczuka portal cz-pilka.pl. - W połowie lat pięćdziesiątych przybył d Częstochowy  izwiązał sie z tutejszą Skrą. Pracował na stanowisku kieowniczym w zakładach Warta i studiował w częstochowskiej Politechnice. Pod koniec lat sześćdziesiątych został oddelegowany do łódzkiego Zjednoczenia, a stamtąd do Wałbrzycha, gdzie osiadł na stałe. Był prezesem wałbrzyskiej Fabryki Wkładów Odzieżowych Camela i przdwodniczącym Sudeckiego Związku  Pracodawców. Często pojawiał się w Częstochowie i aktywnie uczestniczył w działalności Klubu Seniora Skry.
Janusz Seńczuk zmarł 7 grudnia 2018 w Wałbrzychu, miał 85 lat.

 

Zmarł Zbigniew Chmielewski


Nie żyje Zbigniew Chmielewski, Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy I kadencji (1990-1994), Przewodniczący Zespołu Miejskiego ds. Organizacji VI Światowego Dnia Młodzieży i wizyty papieża Jana Pawła II w Częstochowie (1991), długoletni pracownik Urzędu Miasta Częstochowy,  długololetni członek częstochowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (m.in. jego wiceprezes), współzałożyciel Ligi Miejskiej w Częstochowie, absolwent LO im. H. Sienkiewicza i Politechniki Częstochowskiej. Miał 82 lata. 

 

Zmarła Małgorzata Puchalska-Dobosz


Nie żyje dr Małgorzata Puchalska-Dobosz, chirurg radiolog. Zmarła 5 grudnia 2018, miała 64 lata

 

Zmarł Ireneusz Bajor


Nie żyje Ireneusz Bajor, przedsiębiorca w branży gastronomicznej. Zmarł 29 listopada  2018

 

 

Zmarł Andrzej Jamza

Nie żyje Andrzej Jamza, stomatolog. Zmarł 16 listopada 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Marian Pruciak

Nie żyje Marian Pruciak, długoletni mistrz krawiecki. Zmarł 19 listopada 2018, miał 87 lat