Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - piątek

Dziś jest 21 February 2020 - do końca roku pozostało 314 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Kreatywnie o bezpieczeństwie dzieci – 3 proste gry dla rodzica

Kreatywnie o bezpieczeństwie dzieci – 3 proste gry dla rodzica

Kilkulatek, który coraz chętniej uczy się samodzielności, powinien umieć też zadbać o swoje bezpieczeństwo. Do tego niezbędne jest wsparcie rodziców w zakresie przekazywania informacji o właściwych zachowaniach, a także potencjalnych niebezpieczeństwach. Wiedza ta staje się podstawą właściwego postępowania dziecka, również w obliczu zagrożeń. Dziecięca wyobraźnia oraz otwarty umysł są niezwykle ważne w procesie nauczania. Aby przekazać dziecku wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, warto wykorzystać techniki szybkiego uczenia się, pozwalające na szybsze i trwalsze zapamiętywanie. Poniżej - trzy kreatywne pomysły na przekazanie kilkulatkowi wiedzy.

- Rolą rodzica jest m.in. przygotowanie małego człowieka na różne ewentualności i nieprzewidziane sytuacje. Mówimy nie tylko o pozytywnych zdarzeniach, ale także o potencjalnych zagrożeniach – świadomość ich występowania jest pierwszym krokiem do podejmowania właściwych decyzji i odpowiedniego zachowania. Niebezpieczeństwo jest jednym z wielu elementów życia codziennego, tak samo jak życzliwość czy wzajemna pomoc, dlatego warto przygotować dziecko na trudne sytuacje i je przećwiczyć – wyjaśnia Monika Perkowska, psycholog dziecięcy współpracujący z Akademią Bezpiecznego Puchatka, największym w Polsce programem edukacyjnym o bezpieczeństwie, adresowanym do pierwszoklasistów ze szkół podstawowych.

Nauka powinna być ciekawa

Ewa Bensz-Smagała, psycholog dziecięcy i trener technik pamięciowych, właścicielka szkoły efektywnej nauki Lucky Mind, która również współpracuje z programem, wyjaśnia: - Pozytywne emocje, takie jak ciekawość czy ekscytacja, wzmacniają zapamiętywanie. Ważne są więc metody, z pomocą których będziemy uczyć o bezpieczeństwie – najlepszą z nich jest zabawa, która pobudza kreatywność, skupienie oraz pozwala szybciej zapamiętać informacje. Ułatwia też mówienie o trudnych sprawach i zagrożeniach. Aby zabawa zamieniła się w naukę, wystarczy zastosować kilka prostych sposobów, takich jak np. zasada autoreferencji, która polega na odwoływaniu się do własnych doświadczeń i łączenia nowej wiedzy z własną osobą. Krótko mówiąc, pozwólmy dziecku stać się bohaterem historii.  

Gra pierwsza: Symulacja na drodze

Symulacja sytuacji potencjalnie niebezpiecznej pobudza dziecięcą wyobraźnię, ale też pozwala nauczyć się właściwie reagować. Możemy w ten sposób przećwiczyć zachowanie na drodze. Wystarczy wyznaczyć np. taśmą malarską jezdnię na podłodze wraz z przejściem dla pieszych. Zaangażujmy w to też dziecko – będzie to dodatkowy element stymulujący zapamiętywanie. Na kartonie lub kartce papieru przygotujmy też sygnalizator świetlny z kolorem czerwonym i drugi z kolorem zielonym. Gdy nasza droga będzie gotowa, niech kilkulatek wspólnie z dorosłym zadecyduje, co powinien zrobić, aby przedostać się na drugą stronę jezdni z uwzględnieniem bezpiecznych zachowań. Jeśli widzimy, że dziecko potrzebuje podpowiedzi, możemy wykorzystać tzw. nauczanie bez błędu – stopniowo podajemy kilkulatkowi prawidłowe rozwiązanie. Drugim sposobem jest wcześniejsze pokazanie dziecku właściwego zachowania i poproszenie go o odtworzenie – to również pozwoli zaszczepić odpowiednią reakcję w ćwiczonej sytuacji.

Gra druga: A w domu mam…

Dom to przestrzeń dotychczas najlepiej poznana przez dziecko, dlatego jest to świetne miejsce do nauki o potencjalnych zagrożeniach. Zaproponujmy zabawę, w której w jednym pomieszczeniu, np. w kuchni, wymieniamy z naszym kilkulatkiem po kolei przedmioty. Opisujemy, do czego służą, a następnie zastanawiamy się, czy dany przedmiot może być niebezpieczny. Każdy przedmiot, przeanalizowany przez rodzica i dziecko, otrzymuje w trakcie zabawy odpowiednią „odznakę”: np. czerwony – niebezpieczny, zielony – bezpieczny. Może to być naklejka lub kartka post-it (oczywiście przyklejona tylko na czas zabawy). Jeśli przedmiot otrzymuje czerwoną kartkę, szukamy rozwiązania, aby uniknąć zagrożenia. Przykładowo dzięki piekarnikowi mamy ciepły obiad, można się jednak też nim oparzyć. Aby temu zapobiec, zawsze podchodzimy do nagrzanego piekarnika w kuchennych rękawicach, dzięki czemu jesteśmy bezpieczni.

Gra trzecia: Superbohater ratuje misia    

Zainscenizujmy sytuację, w której ulubiona maskotka naszego kilkulatka ulega niegroźnemu wypadkowi – opiszmy dziecku, co się wydarzyło. Przykładowo miś skaleczył się nożem w domu w łapkę i krwawi. Zastanówmy się wspólnie z dzieckiem, co należy w takiej sytuacji zrobić – unieść łapkę misia do góry, założyć opatrunek uciskowy z gazy i mocno zawiniętego bandaża. Wskażmy dziecku, gdzie znajdzie je w domu, aby w realnej sytuacji potrafiło je odnaleźć, a następnie opatrzmy misia. Nasz kilkulatek uratuje swojego przyjaciela i zapamięta, co w takiej sytuacji należy zrobić.

Kreatywna Akademia Bezpiecznego Puchatka

- Tak jak rodzice, tak i szkoła powinna uczyć dzieci o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach i zachowaniach w ich obliczu. Wielu pierwszoklasistów ma okazję uczyć się o bezpieczeństwie w ramach Akademii Bezpiecznego Puchatka – wyjaśnia Ewa Bensz-Smagała, która współtworzyła materiały dydaktyczne do programu Akademia Bezpiecznego Puchatka, oparte na technikach szybkiego uczenia się. – To już 11. edycja akcji, która przez ponad 10 lat dotarła do ponad 2 mln uczniów z prawie 8.000 szkół podstawowych. Tegoroczne materiały edukacyjne opierają się na technikach, dzięki którym dzieci szybciej i lepiej przyswajają wiedzę z zakresu bezpieczeństwa, ale też innych obszarów. Pokazujemy kilkulatkom i nauczycielom narzędzia pomocne w całym procesie edukacji. Pamiętajmy też, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym są bardzo uważnymi obserwatorami. Odpowiada za to m.in. bardzo dynamiczny rozwój połączeń nerwowych w mózgu 6- czy 7-latka. Uczą się przez obserwację i naśladownictwo, dlatego tak ważne jest, aby rodzice i nauczyciele odpowiednio modelowali prawidłowe zachowania.

Akademia Bezpiecznego Puchatka to program całkowicie bezpłatny, skierowany do wszystkich szkół podstawowych w całym kraju. Nadal trwa rekrutacja – więcej informacji i zgłoszenia szkół na www.akademiapuchatka.pl

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

Franek

- syn Pauliny i Przemka

 

Jaś

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Przystanek Stary Rynek zawieszony

Od środy 19 lutego do odwołania zostanie zawieszony przystanek Stary Rynek – informuje MZDiT. Powodem są prace drogowe prowadzone przy ul. Mirowskiej. 

Dla linii nr 11, 13, 18, 21, 26, 27, 28, 31 i 84, kursujących w kierunku Mirowa i Zawodzia będzie obowiązywał przystanek zastępczy, znajdujący się za skrzyżowaniem z ulicą Nadrzeczną (ok. 200 m dalej).

Pasażerki i pasażerowie linii nr 14, 17, 20, 24, 28, 30, 37 i 82, kursujących w kierunku Wyczerp, Północy i Parkitki będą mogli korzystać z przystanku NADRZECZNA, który jest usytuowany bezpośrednio za wjazdem w ulicę Nadrzeczną od strony Mirowskiej.

Poczesna Borek – przeniesienie przystanku

Od 19 lutego, od godz. 10.00, do odwołania przystanek Poczesna Borek zostanie przeniesiony na teren pętli manewrowej – informuje MZDiT.

Przystanek Poczesna Borek zostanie przeniesiony w obu kierunkach ze względu na prowadzone prace drogowe.

Wszystkie odjazdy autobusów linii  nr 65 i 68 niezależnie od dalszego kierunku jazdy będą się odbywać  z przystanku na pętli manewrowej.

 

Objazd ul. Mirowskiej

W związku z przebudową Starego Rynku od 18 lutego od godz. 6.00 ruch na ul. Mirowskiej będzie się odbywał w jednym kierunku z wjazdem od placu Daszyńskiego i wyjazdem w kierunku skrzyżowania z ul. Nadrzeczną. W przeciwnym kierunku pojedziemy objazdem.

W kierunku placu Daszyńskiego objazd ul. Mirowskiej będzie możliwy ulicami: Nadrzeczną, Spadek oraz Warszawską. W przypadku dużego natężenia ruchu proponowany jest także objazd alternatywną trasą ulicami: Nadrzeczną i Warszawską, z pominięciem skrętu w ul. Spadek.

Ponadto zamknięty będzie chodnik po południowej stronie ul. Mirowskiej od skrzyżowania z ul. Targową do posesji nr 14. Prace będą trwać do połowy maja.

 

Zmiana tras linii 11, 13, 18, 21, 24, 26, 27, 28, 31 i 84

Od 18 lutego trasy tych linii zmienią się do odwołania w związku z robotami na odcinku od ul. Nadrzecznej do pl. Daszyńskiego w kierunku centrum – informuje MZDiT.

Autobusy będą kursować według następujących zasad:

linie nr 11 i 13: z ulicy Mirowskiej przez Nadrzeczną, Spadek, Warszawską do I alei NMP i dalej bez zmian;

linie nr 18, 21, 26, 27, 31 i 84: z ulicy Mirowskiej przez Nadrzeczną, Spadek do Garibaldiego i dalej bez zmian;

linia nr 28 (kierunek Parkitka): z ulicy Mirowskiej przez Nadrzeczną, Warszawską do alei Jana Pawła II i dalej bez zmian.

linia nr 24 (kierunek Kukuczki): z ulicy Krakowskiej przez Mirowską, Nadrzeczną, Warszawską do alei Jana Pawła II i dalej bez zmian.

Dla ww. linii w kierunku przeciwnym tj. Zawodzia, Mirowa, Kucelina, Błeszna i Rakowa objazdy nie obowiązują.

UWAGA:

Dla linii nr 18, 21, 26, 27, 28, 31 i 84 zostanie zawieszony przystanek STARY RYNEK przy ulicy Warszawskiej, natomiast w zamian będzie obowiązywał przystanek NADRZECZNA usytuowany bezpośrednio za skrzyżowaniem tej ulicy z ulicą Mirowską (dla linii 24 będzie również obowiązywał przystanek STARY RYNEK przy ulicy Mirowskiej przy kościele  św. Zygmunta).

 

Korekty rozkładów jazdy

Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że w najbliższych dniach dojdzie do kilku zmian w rozkładach jazdy autobusów komunikacji miejskiej.

Zmiany związane są głównie z wnioskami pasażerów oraz z troską o poprawę wygody podróżowania komunikacją miejską.

LINIA NR 13

Od 1 lutego planowane jest wydłużenie części kursów linii autobusowej nr 13 do Wierzchowiska.

Dla pasażerów zostają udostępnione nowe zespoły przystankowe:

-KIEDRZYN III (w pobliżu skrzyżowania ulicy Ludowej z Jemiołową);

-WOLA KIEDRZYŃSKA (przy skrzyżowaniu DW483 z drogą prowadzącą do Wierzchowiska);

-WIERZCHOWISKO – DŁUGA I (przy ul. Długiej w Wierzchowisku);

-WIERZCHOWISKO – DŁUGA II (przy ul. Długiej w Wierzchowisku);

-WIERZCHOWISKO (pętla przy szkole w Wierzchowisku).

Na całej długości nowego odcinka trasy linii nr 13 będzie obowiązywać miejska taryfa biletowa.

Rozkład jazdy linii nr 13 ulega znaczącym zmianom we wszystkie dni tygodnia na całej trasie, a godziny i liczba kursów wydłużonych do Wierzchowiska zostały ustalone z Gminą Mykanów.

Szczegóły na stronie internetowej www.mzd.czest.pl w zakładce ROZKŁADY JAZDY.

POZOSTAŁE LINIE

Na wnioski pasażerów oraz ze względów organizacyjnych, od 1 lutego nastąpi również korekta rozkładów jazdy na liniach nr:

14 (niewielkie zmiany w zakresie kursów przedłużonych do pętli Rząsawa Dworzec PKP)

-17 (przesunięte pojedyncze kursy około godziny 6-7 rano w dni robocze, wakacyjne i soboty)

-18 (zmienione godziny odjazdów we wszystkie dni tygodnia, dodatkowe 2 kursy w dni robocze)

-19 (korekta dwóch kursów w niedziele i święta)

-23 (korekta godzin odjazdów z KSSE Skorki po godzinie 22 oraz zmniejszenie ilości kursów tylko w soboty)

-26 (niewielkie zmiany godzin kursów we wszystkie dni tygodnia, poprawiające dojazdy do pracy i szkół z ulicy Bursztynowej)

-28 (cały rozkład nowy, z synchronizacją odjazdów z liniami nr 13 i 24)

-37 (korekty godzin kursów we wszystkie dni tygodnia oraz lepsza koordynacja z linią nr 17)

Szczegóły na stronie internetowej www.mzd.czest.pl w zakładce ROZKŁADY JAZDY.

PRACE DROGOWE NA 1 MAJA

Ze względu na prowadzone roboty na ulicy 1 Maja, od poniedziałku 27 stycznia do odwołania przystanek I URZĄD SARBOWY w kier. ronda Mickiewicza zostaje przeniesiony o ok. 200 m. dalej (w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Filomatów).

 

Korekta w kursowaniu linii 33
W związku ze zgłoszeniami pasażerów, od stycznia 2020 r autobusy linii 33 czeka korekta w kurowaniu.
Polegać ona będzie na zmianie godzin odjazdów autobusów z Wąsosza w godzinach porannych, zwiększeniu liczby kursów w dni robocze  oraz redukcji liczby kursów w soboty, niedziele i święta. 

 

Pożegnania

Zmarła Elżbieta Trzeciak

Nie żyje Elżbieta Trzeciak, pierwsza dyrektor biura Częstochowskiej Organizacji Turystycznej, wcześniej długoletnia dyrektor oddziału Centralnego Ośrodka Informacji Turystycznej w Częstochowie. Zmarła 29 stycznia 2020. Miała 66 lat.

 

Zmarł Marek Mszyca

Nie żyje Marek Mszyca, malarz i grafik, absolwent krakowskich uczelni artystycznych, tworzący pod wpływem prac artystów - autorów prac w duchu ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Uczestnik wystaw zbiorowych, autor wystaw indywidualnych. Miał 30 lat. 

 

Zmarł Andrzej Buksiński

Nie żyje Andrzej Buksiński, długoletni, zasłużony członek Yacht Klubu Polski Częstochowa, odznaczony Medalem YKP. Zmarł 21 stycznia. Miał 79 lat.

 

Zmarła Sylwia Szubert-Wojtyra 

Nie żyje Sylwia Szubert-Wojtyra, redaktor, a przez kilka lat także dyrektor częstochowskiego oddziału "Dziennika Zachodniego". Miała 46 lat.

 

Zmarł Wojciech Grabałowski


Nie żyje dr Wojciech Grabałowski, ekonomista (przez pewien czas dyrektor oddziału Banku Gospodarki Żywnościowej), nauczyciel akademicki, polityk i samorządowiec - poseł na Sejm RP II kadencji, a w l. 1998–2002 częstochowski radny; także literat, autor wierszy i felietonów publikowanych w lokalnej prasie. Zmarł 1 stycznia 2020, miał 75 lat. 

 

Zmarł Bogdan Jastrzębski


Nie żyje Bogdan Jastrzębski, nestor częstochowskich ogrodników, działacz samorządowy, odznaczony medalem „Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata”. Autor publikacji poświęconych częstochowskiemu ogrodnictwu, tolerancji oraz wspomnień „Opowieści rodzinne”. Zmarł 25 grudnia 2019, miał 95 lat.
 

Zmarła Jadwiga Gut


Nie żyje Jadwiga Gut, pedagog. Zmarła 23 grudnia 2019, miała 82 lata