Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - niedziela

Dziś jest 26 January 2020 - do końca roku pozostało 340 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Czas Bożego Narodzenia to czas magicznej atmosfery, prezentów, spotkań z najbliższymi i... suto zastawionego stołu. Większość z nas w Święta je dużo więcej niż zwykle, borykając się jednocześnie z problemami żołądkowymi lub wyrzutami sumienia. Jak tego uniknąć? Sprawmy, by świąteczne menu było lżejsze, ale bez uszczerbku dla jego wyjątkowego charakteru.

Smażony karp, smażona kapusta z grzybami, pierogi okraszone tłuszczem, tradycyjny sernik czy makowiec to typowe dania i desery wigilijne, które są źródłem ogromnej ilości kalorii. Jednakże niewielkie zmiany receptury i sposobu przygotowania uczynią te i inne propozycje świąteczne zdrowymi, pożywnymi i nadal smacznymi.
Jak zatem odchudzić Święta?
1. Zamiast smażonego karpia, podaj karpia przygotowanego w piekarniku. Dzięki temu nie tylko „odchudzisz” rybę, lecz także poznasz jej prawdziwy unikalny smak. Dobrym dodatkiem będą podprażone na suchej patelni migdały. Wigilijnego karpia możesz też udusić w białym winie.
2. Zrezygnuj z tłustej zupy rybnej na rzecz czystego czerwonego barszczu. Koniecznie niezabielanego. Śmietana to dodatkowa porcja zbędnych kalorii i tłuszczu.
3. Do uszek i pierogów dodaj mąkę pełnoziarnistą. Uważaj ponadto, aby użyty do nich farsz nie był zbyt tłusty. Staraj się przygotować go z minimalną ilością oleju, dusząc składniki. Możesz też poeksperymentować z mniej tradycyjnymi, zdrowymi farszami, np. na bazie białej kaszy gryczanej lub kaszy jaglanej i twarogu, albo soczewicy i pomidorów. 
4. Do ciasta na krokiety dodaj nieco otrąb lub mąki z pełnego przemiału. Z panierki i obsmażania najlepiej zrezygnuj – na rzecz pieczenia. Jako alternatywę panierki zastosuj zmielone orzechy, które po uprażeniu w piekarniku nabiorą wspaniałego aromatu.
5. Używane do sałatek majonez i śmietanę zastąp gęstym jogurtem naturalnym. Będą mniej kaloryczne. Pomyśl także o przygotowaniu sałatki z dużej ilości świeżych warzyw. Tradycyjna sałatka warzywna nie powinna być Twoją jedyną porcją warzyw w czasie Świąt.
6. Niech owoce będą Twoim głównym sposobem na świąteczny deser. W okresie Bożego Narodzenia dostępne są w dobrej cenie soczyste mandarynki i pomarańcze. Wykorzystaj to. Przygotuj na ich bazie sałatkę owocową lub domowy koktajl.
7. Nawet klasyczne świąteczne wypieki łatwo odchudzisz – do piernika dodaj marchewkę, cukinię lub dynię. Warzywa są doskonałymi wypełniaczami, trzymują wilgoć ciasta i umożliwiają zmniejszenie ilości dodawanego tłuszczu. 
8. Zrezygnuj z maślanych kremów, mas śmietanowych i mas karmelowych – to prawdziwe bomby kaloryczne!
9. Do sernika użyj sera o zawartości tłuszczu do 6%. Do masy twarogowej nie dodawaj masła i dużych ilości jajek. W uzyskaniu odpowiedniej konsystencji wypieku pomoże Ci budyń.
10. Pamiętaj, że nadmiar świątecznego jedzenia lepiej schować do zamrażalnika, niż jeść, „żeby się nie zmarnowało”. Za jakiś czas z jeszcze większą ochotą odgrzejesz świąteczne pierogi. 
– W Święta pamiętaj też o ruchu. Długie siedzenie przy stole sprzyja spożyciu większej ilości jedzenia i późniejszym problemom trawiennym. Dlatego wybierz się z rodziną czy znajomymi na długi świąteczny spacer, unikniesz pokus, a przy okazji dotlenisz organizm. Jeśli natomiast codziennie ćwiczysz, nie rezygnuj z tego także podczas Świąt. Znajdź czas dla siebie – będzie to tylko z korzyścią dla Twojego zdrowia – mówi mgr inż. Magdalena Siuba-Strzelińska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia. 
Spróbuj zatem wykorzystać podane wskazówki i przekonaj się, że Twoje Święta nie tylko nie straciły swego „smaku”, lecz wręcz zyskały nowy, zdrowszy wymiar, który przełoży się na Twoje lepsze samopoczucie.  
Pamiętaj też o umiarze. Zapotrzebowanie na energię w okresie świątecznym nie zwiększa się! Lepiej, jeśli zmiany w jadłospisie mają charakter jakościowy, a nie ilościowy.

***
Zachowaj Równowagę to realizowany przez Instytut Żywności i Żywienia projekt edukacyjny, którego pełna nazwa brzmi: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” (2011–2016). Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet wynosi 5 294 000 CHF, z dofinansowaniem strony szwajcarskiej w wysokości 4 500 000 CHF (85% kosztów) i z budżetu Ministerstwa Zdrowia (15% środków). Partnerami projektu są: Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Polskie Towarzystwo Dietetyki i Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. 

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

Franek

- syn Pauliny i Przemka

 

Jaś

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Korekty rozkładów jazdy

Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że w najbliższych dniach dojdzie do kilku zmian w rozkładach jazdy autobusów komunikacji miejskiej.

Zmiany związane są głównie z wnioskami pasażerów oraz z troską o poprawę wygody podróżowania komunikacją miejską.

LINIA NR 13

Od 1 lutego planowane jest wydłużenie części kursów linii autobusowej nr 13 do Wierzchowiska.

Dla pasażerów zostają udostępnione nowe zespoły przystankowe:

-KIEDRZYN III (w pobliżu skrzyżowania ulicy Ludowej z Jemiołową);

-WOLA KIEDRZYŃSKA (przy skrzyżowaniu DW483 z drogą prowadzącą do Wierzchowiska);

-WIERZCHOWISKO – DŁUGA I (przy ul. Długiej w Wierzchowisku);

-WIERZCHOWISKO – DŁUGA II (przy ul. Długiej w Wierzchowisku);

-WIERZCHOWISKO (pętla przy szkole w Wierzchowisku).

Na całej długości nowego odcinka trasy linii nr 13 będzie obowiązywać miejska taryfa biletowa.

Rozkład jazdy linii nr 13 ulega znaczącym zmianom we wszystkie dni tygodnia na całej trasie, a godziny i liczba kursów wydłużonych do Wierzchowiska zostały ustalone z Gminą Mykanów.

Szczegóły na stronie internetowej www.mzd.czest.pl w zakładce ROZKŁADY JAZDY.

POZOSTAŁE LINIE

Na wnioski pasażerów oraz ze względów organizacyjnych, od 1 lutego nastąpi również korekta rozkładów jazdy na liniach nr:

14 (niewielkie zmiany w zakresie kursów przedłużonych do pętli Rząsawa Dworzec PKP)

-17 (przesunięte pojedyncze kursy około godziny 6-7 rano w dni robocze, wakacyjne i soboty)

-18 (zmienione godziny odjazdów we wszystkie dni tygodnia, dodatkowe 2 kursy w dni robocze)

-19 (korekta dwóch kursów w niedziele i święta)

-23 (korekta godzin odjazdów z KSSE Skorki po godzinie 22 oraz zmniejszenie ilości kursów tylko w soboty)

-26 (niewielkie zmiany godzin kursów we wszystkie dni tygodnia, poprawiające dojazdy do pracy i szkół z ulicy Bursztynowej)

-28 (cały rozkład nowy, z synchronizacją odjazdów z liniami nr 13 i 24)

-37 (korekty godzin kursów we wszystkie dni tygodnia oraz lepsza koordynacja z linią nr 17)

Szczegóły na stronie internetowej www.mzd.czest.pl w zakładce ROZKŁADY JAZDY.

PRACE DROGOWE NA 1 MAJA

Ze względu na prowadzone roboty na ulicy 1 Maja, od poniedziałku 27 stycznia do odwołania przystanek I URZĄD SARBOWY w kier. ronda Mickiewicza zostaje przeniesiony o ok. 200 m. dalej (w sąsiedztwie skrzyżowania z ulicą Filomatów).

 

Korekta w kursowaniu linii 33
W związku ze zgłoszeniami pasażerów, od stycznia 2020 r autobusy linii 33 czeka korekta w kurowaniu.
Polegać ona będzie na zmianie godzin odjazdów autobusów z Wąsosza w godzinach porannych, zwiększeniu liczby kursów w dni robocze  oraz redukcji liczby kursów w soboty, niedziele i święta. 

 

Pożegnania

Zmarła Sylwia Szubert-Wojtyra 

Nie żyje Sylwia Szubert-Wojtyra, redaktor, a przez kilka lat także dyrektor częstochowskiego oddziału "Dziennika Zachodniego". Miała 46 lat.

 

Zmarł Wojciech Grabałowski


Nie żyje dr Wojciech Grabałowski, ekonomista (przez pewien czas dyrektor oddziału Banku Gospodarki Żywnościowej), nauczyciel akademicki, polityk i samorządowiec - poseł na Sejm RP II kadencji, a w l. 1998–2002 częstochowski radny; także literat, autor wierszy i felietonów publikowanych w lokalnej prasie. Zmarł 1 stycznia 2020, miał 75 lat. 

 

Zmarł Bogdan Jastrzębski


Nie żyje Bogdan Jastrzębski, nestor częstochowskich ogrodników, działacz samorządowy, odznaczony medalem „Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata”. Autor publikacji poświęconych częstochowskiemu ogrodnictwu, tolerancji oraz wspomnień „Opowieści rodzinne”. Zmarł 25 grudnia 2019, miał 95 lat.
 

Zmarła Jadwiga Gut


Nie żyje Jadwiga Gut, pedagog. Zmarła 23 grudnia 2019, miała 82 lata