Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - niedziela

Dziś jest 22 July 2018 - do końca roku pozostało 162 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Czas Bożego Narodzenia to czas magicznej atmosfery, prezentów, spotkań z najbliższymi i... suto zastawionego stołu. Większość z nas w Święta je dużo więcej niż zwykle, borykając się jednocześnie z problemami żołądkowymi lub wyrzutami sumienia. Jak tego uniknąć? Sprawmy, by świąteczne menu było lżejsze, ale bez uszczerbku dla jego wyjątkowego charakteru.

Smażony karp, smażona kapusta z grzybami, pierogi okraszone tłuszczem, tradycyjny sernik czy makowiec to typowe dania i desery wigilijne, które są źródłem ogromnej ilości kalorii. Jednakże niewielkie zmiany receptury i sposobu przygotowania uczynią te i inne propozycje świąteczne zdrowymi, pożywnymi i nadal smacznymi.
Jak zatem odchudzić Święta?
1. Zamiast smażonego karpia, podaj karpia przygotowanego w piekarniku. Dzięki temu nie tylko „odchudzisz” rybę, lecz także poznasz jej prawdziwy unikalny smak. Dobrym dodatkiem będą podprażone na suchej patelni migdały. Wigilijnego karpia możesz też udusić w białym winie.
2. Zrezygnuj z tłustej zupy rybnej na rzecz czystego czerwonego barszczu. Koniecznie niezabielanego. Śmietana to dodatkowa porcja zbędnych kalorii i tłuszczu.
3. Do uszek i pierogów dodaj mąkę pełnoziarnistą. Uważaj ponadto, aby użyty do nich farsz nie był zbyt tłusty. Staraj się przygotować go z minimalną ilością oleju, dusząc składniki. Możesz też poeksperymentować z mniej tradycyjnymi, zdrowymi farszami, np. na bazie białej kaszy gryczanej lub kaszy jaglanej i twarogu, albo soczewicy i pomidorów. 
4. Do ciasta na krokiety dodaj nieco otrąb lub mąki z pełnego przemiału. Z panierki i obsmażania najlepiej zrezygnuj – na rzecz pieczenia. Jako alternatywę panierki zastosuj zmielone orzechy, które po uprażeniu w piekarniku nabiorą wspaniałego aromatu.
5. Używane do sałatek majonez i śmietanę zastąp gęstym jogurtem naturalnym. Będą mniej kaloryczne. Pomyśl także o przygotowaniu sałatki z dużej ilości świeżych warzyw. Tradycyjna sałatka warzywna nie powinna być Twoją jedyną porcją warzyw w czasie Świąt.
6. Niech owoce będą Twoim głównym sposobem na świąteczny deser. W okresie Bożego Narodzenia dostępne są w dobrej cenie soczyste mandarynki i pomarańcze. Wykorzystaj to. Przygotuj na ich bazie sałatkę owocową lub domowy koktajl.
7. Nawet klasyczne świąteczne wypieki łatwo odchudzisz – do piernika dodaj marchewkę, cukinię lub dynię. Warzywa są doskonałymi wypełniaczami, trzymują wilgoć ciasta i umożliwiają zmniejszenie ilości dodawanego tłuszczu. 
8. Zrezygnuj z maślanych kremów, mas śmietanowych i mas karmelowych – to prawdziwe bomby kaloryczne!
9. Do sernika użyj sera o zawartości tłuszczu do 6%. Do masy twarogowej nie dodawaj masła i dużych ilości jajek. W uzyskaniu odpowiedniej konsystencji wypieku pomoże Ci budyń.
10. Pamiętaj, że nadmiar świątecznego jedzenia lepiej schować do zamrażalnika, niż jeść, „żeby się nie zmarnowało”. Za jakiś czas z jeszcze większą ochotą odgrzejesz świąteczne pierogi. 
– W Święta pamiętaj też o ruchu. Długie siedzenie przy stole sprzyja spożyciu większej ilości jedzenia i późniejszym problemom trawiennym. Dlatego wybierz się z rodziną czy znajomymi na długi świąteczny spacer, unikniesz pokus, a przy okazji dotlenisz organizm. Jeśli natomiast codziennie ćwiczysz, nie rezygnuj z tego także podczas Świąt. Znajdź czas dla siebie – będzie to tylko z korzyścią dla Twojego zdrowia – mówi mgr inż. Magdalena Siuba-Strzelińska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia. 
Spróbuj zatem wykorzystać podane wskazówki i przekonaj się, że Twoje Święta nie tylko nie straciły swego „smaku”, lecz wręcz zyskały nowy, zdrowszy wymiar, który przełoży się na Twoje lepsze samopoczucie.  
Pamiętaj też o umiarze. Zapotrzebowanie na energię w okresie świątecznym nie zwiększa się! Lepiej, jeśli zmiany w jadłospisie mają charakter jakościowy, a nie ilościowy.

***
Zachowaj Równowagę to realizowany przez Instytut Żywności i Żywienia projekt edukacyjny, którego pełna nazwa brzmi: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” (2011–2016). Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet wynosi 5 294 000 CHF, z dofinansowaniem strony szwajcarskiej w wysokości 4 500 000 CHF (85% kosztów) i z budżetu Ministerstwa Zdrowia (15% środków). Partnerami projektu są: Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Polskie Towarzystwo Dietetyki i Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. 

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Utrudnienia 22 lipca
22 lipca w godzinach 10.30-14.30 w związku z organizacją „Triathlonu Częstochowa” wystąpią utrudnienia w ruchu oraz przerwa w kursowaniu komunikacji publicznej. Zamknięte zostaną ulice Orawska, Toruńska, Wałowa, Bieszczadzka, Huculska - tam odbędzie się biegowa część wyścigu.
Kolarska część poprowadzi ulicami: Kordeckiego, 7 Kamienic, Pułaskiego, Alejami NMP, Legionów, Faraday’a, następnie pętla poza granicami miasta; a jej powrót - ul. Mstowską, Mirowską i Alejami NMP, Pułaskiego,  7 Kamienic, Kordeckiego do Parku „Lisiniec”.
Podczas wyścigu ulice te będą zamknięte dla ruchu kołowego, natomiast chodniki pozostaną dostępne dla pieszych i kibiców.

 

Ponownie otwarta linia Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy 

Firma przewozowa MAT-BUS z Żarek ponownie otwiera linię na trasie Złoty Potok przez Lusławice do Częstochowy (ul. Focha).
Ponowne otwarcie linii zaplanowano na 2 lipca. 
Odjazdy do Złotego Potoku z ul. Focha w Częstochowie zaplanowano na godz.: 8.20 i 11.30 oraz 14.00 - od poniedziałku do soboty i w niedziele (oprócz świąt); 15.55 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 17.00 - w soboty, 18.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt).
Odjazdy do Częstochowy: 6.45 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt); 7.00 - w soboty i niedziele; 9.20 i 12.35 - od poniedziałku do soboty  i w niedziele (oprócz świąt), 15.00 - od poniedziałku do soboty (oprócz świąt); 17.00 - od poniedziałku do piątku (oprócz świąt). 
Przejazd na całej trasie trwa 59 minut.
Firma zwraca się z prośbą o przedstawianie kierowcom autobusów sugestii dotyczących zmian rozkładu jazdy.

 

Korekty kursów autobusów
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od 1 lipca na wniosek Urzędu Miasta Blachowni zostanie wprowadzona korekta godziny odjazdu jednego z wieczornych kursów na linii nr 32 oraz jednego popołudniowego na linii 18.

 

Nowy odcinek DW 908
Do ruchu został dopuszczony nowy odcinek DW 908 – przedłużenie al. Bohaterów Monte Cassino do ul. Dźbowskiej. Kierowcy, piesi i rowerzyści mogą już z niego korzystać.

 

Całkowite zamknięcie ul. Żareckiej w Janowie

Zgodnie z informacją firmy DROG-BUD - wykonawcy robót na drodze wojewódzkiej na odcinku Janów-Żarki - od środy 4 kwietnia 2018 r.  całkowicie nieprzejezdna będzie ulica Żarecka w Janowie (od rynku w Janowie do początku muru w Złotym Potoku)

 

.Naprawy gwarancyjne

Rozpoczęto naprawy gwarancyjne związane z uszkodzeniami konstrukcji jezdni na odcinku I i II Alei oraz placu Biegańskiego - informuje Miejski Zarząd Dróg i Transportu. Będą się wiązać z utrudnieniami w ruchu. .
Ograniczenia w ruchu będą występowały do końca lipca tego roku.

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
15 sierpnia (środa) – Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny – rozkłady niedzielne
1 listopada (czwartek) – Wszystkich Świętych – rozkłady sobotnie
2 listopada (piątek) – piątek pomiędzy Świętem Wszystkich Świętych a weekendem – rozkłady sobotnie
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Listopad: z 1 na 2
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarła Maria Ogłaza


Nie żyje Maria Ogłaza, artysta plastyk, poetka, animatorka kultury, pedagog. Uczestniczka i komisarz licznych plenerów, wystaw, przedsięwzięć artystycznych. Zmarła 15 lipca 2018. Miała 65 lat.

 

Zmarł Józef Piątkiewicz

Nie żyje Józef Piątkiewicz, częstochowskim studentom znany jako "wujek Józek" lub "Józek model", przez lata związany z naszym środowiskiem akademickim - honorowy mieszkaniec D.S. "Skrzat", pamiętany także z występu w "Szansie na sukces", gdzie wykonaniem piosenki "Baba" Kabaretu Otto zapewnił sobie występ w Sali Kongresowej. Zmarł 11 lipca 2018. Miał 80 lat.
 

 

Zmarł Władysław Edward Piekarski

Nie żyje Władysław Edward Piekarski, wydawca, literat, animator kultury.

Redaktor naczelny Oficyny Galeria, periodyków “Galeria” i“Mini Galeria”, redaktor i wydawca serii „Częstochowska Biblioteczka Poetów i Prozaików”, „Częstochowskiej Biblioteczki Jednego Arkusza” oraz Częstochowskich Zeszytów Biobibliograficznych Literackiego Towarzystwa Wzajemnej Adoracji „Li-TWA”. Na początku XXI w. redaktor wydawnictwa „Dom Książki”.

Członek ZLP. Animator i prezes Regionalnego Stowarzyszenia Twórców Kultury, współzałożyciel i wiceprezes Rady Krajowej Robotniczych Stowarzyszeń Twórców Kultury w Polsce oraz Rady Fundacji Kultury Robotniczej im. J. Wojciechowskiego, współzałożyciel i prezes (następnie Prezes Honorowy) Literackiego Towarzystwa Wzajemnej Adoracji „Li-TWA”.

Organizator i współorganizator imprez plenerowych, konkursów literackich.

Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyróżniony m.in. odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Był także działaczem związkowym i sportowym.

Miał 70 lat.

Zmarł 1 lipca 2018.

 

Zmarł Kazimierz Strąk


Nie żyje Kazimierz Strąk, długoletni pracownik Huty Zabrze oraz Biura Projektów i Dostaw Urządzeń Hutniczych HPH w Katowicach, dyrektor Kombinatu Budowy Maszyn "Częstochowa" w Kłobucku. Zmarł 29 czerwca 2018, miał 80 lat.

 

Zmarł Krzysztof Przysuszyński


Nie żyje Krzysztof Przysuszyński, nauczyciel przedmiotów zawodowych z zakresu gastronomii w Zespole Szkół im. S. Żeromskiego. Zmarł 26 czerwca 2018, miał 58 lat.

 

Zmarł Marek Wojtasik

Nie żyje Marek Wojtasik, prezes zarządu (w l. 1992-2013) i wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej (w l. 2014-2018) „Społem” PSS „Jedność”, odznaczony za zasługi dla miasta Częstochowy, zm. 18 czerwca 2018, miał 69 lat. 

 

Zmarła Wanda Malko

Nie żyje Wanda Malko, dr nauk humanistycznych, znawczyni częstochowskiego życia muzycznego, długoletni pedagog Zespołu Szkół Muzycznych im. M.J. Żebrowskiego, wykładowca WSP i AJD w Częstochowie, przez pewien czas z-ca dyrektora Filharmonii Częstochowskiej i kierownik Częstochowskiego Towarzystwa Muzycznego, prelegentka licznych imprez muzycznych, uhonorowana m.in. Złotym Krzyżem Zasługi i medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Zmarła w nocy z 18 na 19 czerwca, miała 72 lata.

 

Zmarł Dariusz Fiuty

Nie żyje Dariusz Fiuty, dziennikarz związany m.in. z "Życiem Częstochowy", Dziennikiem Częstochowskim "24 Godziny", Radiem Fon, "Gazetą Częstochowską". Zmarł 13 czerwca 2018, miał 57 lat.