Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - poniedziałek

Dziś jest 20 November 2017 - do końca roku pozostało 41 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Jak zdrowo świętować Boże Narodzenie?

Czas Bożego Narodzenia to czas magicznej atmosfery, prezentów, spotkań z najbliższymi i... suto zastawionego stołu. Większość z nas w Święta je dużo więcej niż zwykle, borykając się jednocześnie z problemami żołądkowymi lub wyrzutami sumienia. Jak tego uniknąć? Sprawmy, by świąteczne menu było lżejsze, ale bez uszczerbku dla jego wyjątkowego charakteru.

Smażony karp, smażona kapusta z grzybami, pierogi okraszone tłuszczem, tradycyjny sernik czy makowiec to typowe dania i desery wigilijne, które są źródłem ogromnej ilości kalorii. Jednakże niewielkie zmiany receptury i sposobu przygotowania uczynią te i inne propozycje świąteczne zdrowymi, pożywnymi i nadal smacznymi.
Jak zatem odchudzić Święta?
1. Zamiast smażonego karpia, podaj karpia przygotowanego w piekarniku. Dzięki temu nie tylko „odchudzisz” rybę, lecz także poznasz jej prawdziwy unikalny smak. Dobrym dodatkiem będą podprażone na suchej patelni migdały. Wigilijnego karpia możesz też udusić w białym winie.
2. Zrezygnuj z tłustej zupy rybnej na rzecz czystego czerwonego barszczu. Koniecznie niezabielanego. Śmietana to dodatkowa porcja zbędnych kalorii i tłuszczu.
3. Do uszek i pierogów dodaj mąkę pełnoziarnistą. Uważaj ponadto, aby użyty do nich farsz nie był zbyt tłusty. Staraj się przygotować go z minimalną ilością oleju, dusząc składniki. Możesz też poeksperymentować z mniej tradycyjnymi, zdrowymi farszami, np. na bazie białej kaszy gryczanej lub kaszy jaglanej i twarogu, albo soczewicy i pomidorów. 
4. Do ciasta na krokiety dodaj nieco otrąb lub mąki z pełnego przemiału. Z panierki i obsmażania najlepiej zrezygnuj – na rzecz pieczenia. Jako alternatywę panierki zastosuj zmielone orzechy, które po uprażeniu w piekarniku nabiorą wspaniałego aromatu.
5. Używane do sałatek majonez i śmietanę zastąp gęstym jogurtem naturalnym. Będą mniej kaloryczne. Pomyśl także o przygotowaniu sałatki z dużej ilości świeżych warzyw. Tradycyjna sałatka warzywna nie powinna być Twoją jedyną porcją warzyw w czasie Świąt.
6. Niech owoce będą Twoim głównym sposobem na świąteczny deser. W okresie Bożego Narodzenia dostępne są w dobrej cenie soczyste mandarynki i pomarańcze. Wykorzystaj to. Przygotuj na ich bazie sałatkę owocową lub domowy koktajl.
7. Nawet klasyczne świąteczne wypieki łatwo odchudzisz – do piernika dodaj marchewkę, cukinię lub dynię. Warzywa są doskonałymi wypełniaczami, trzymują wilgoć ciasta i umożliwiają zmniejszenie ilości dodawanego tłuszczu. 
8. Zrezygnuj z maślanych kremów, mas śmietanowych i mas karmelowych – to prawdziwe bomby kaloryczne!
9. Do sernika użyj sera o zawartości tłuszczu do 6%. Do masy twarogowej nie dodawaj masła i dużych ilości jajek. W uzyskaniu odpowiedniej konsystencji wypieku pomoże Ci budyń.
10. Pamiętaj, że nadmiar świątecznego jedzenia lepiej schować do zamrażalnika, niż jeść, „żeby się nie zmarnowało”. Za jakiś czas z jeszcze większą ochotą odgrzejesz świąteczne pierogi. 
– W Święta pamiętaj też o ruchu. Długie siedzenie przy stole sprzyja spożyciu większej ilości jedzenia i późniejszym problemom trawiennym. Dlatego wybierz się z rodziną czy znajomymi na długi świąteczny spacer, unikniesz pokus, a przy okazji dotlenisz organizm. Jeśli natomiast codziennie ćwiczysz, nie rezygnuj z tego także podczas Świąt. Znajdź czas dla siebie – będzie to tylko z korzyścią dla Twojego zdrowia – mówi mgr inż. Magdalena Siuba-Strzelińska, dietetyk z Instytutu Żywności i Żywienia. 
Spróbuj zatem wykorzystać podane wskazówki i przekonaj się, że Twoje Święta nie tylko nie straciły swego „smaku”, lecz wręcz zyskały nowy, zdrowszy wymiar, który przełoży się na Twoje lepsze samopoczucie.  
Pamiętaj też o umiarze. Zapotrzebowanie na energię w okresie świątecznym nie zwiększa się! Lepiej, jeśli zmiany w jadłospisie mają charakter jakościowy, a nie ilościowy.

***
Zachowaj Równowagę to realizowany przez Instytut Żywności i Żywienia projekt edukacyjny, którego pełna nazwa brzmi: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” (2011–2016). Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet wynosi 5 294 000 CHF, z dofinansowaniem strony szwajcarskiej w wysokości 4 500 000 CHF (85% kosztów) i z budżetu Ministerstwa Zdrowia (15% środków). Partnerami projektu są: Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Polskie Towarzystwo Dietetyki i Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. 

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

Stanisław

Druga córka Czytelniczki Katarzyny

           

 

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Przebudowa skrzyżowania Wilsona - al. Jana Pawła II 
Od środy 15 listopada przez około miesiąc w obrębie jednej z jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od skrzyżowania z ul. Wilsona do Ronda Trzech Krzyży występować mogą utrudnienia. Spowodowane będą pracami budowlanymi, których realizacja się rozpoczyna. 
W ramach inwestycji wbudowywany zostanie pas włączenia do ruchu drogowego z ul. Wilsona w Jana Pawła II, chodnik i droga rowerowa wzdłuż al. Jana Pawła II na odcinku pomiędzy Wilsona a Rondem Trzech Krzyży.

 

Przebudowa ul. Okólnej
Od wtorku 14 listopada rozpoczyna się  przebudowa ul. Okólnej na odcinku od ul. Wierzyńskiego do ul. Dekabrystów. MZDiT prosi w związku z tym o zachowanie szczególnej ostrożności na terenie budowy i nie parkowanie samochodów wzdłuż wspomnianego odcinka - do odwołania. Zaparkowane wcześniej samochody trzeba usunąć.

 

Żarki-Niegowa: zamknięta droga

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach informuje, że na remontowanym odcinku DW 789 odcinek Żarki-Niegowa doszło w wyniku występujących ostatnio opadów deszczu do nasiąknięcia korpusu drogi i utraty jego nośności. W związku z tym prace remontowe będą wykonywane przy całkowitym zamknięciu drogi dla ruchu pojazdów. Ruch odbywa się objazdem przez miejscowości: Mirów, Kotowice, Jaworznik.

 

Utrudnienia w ruchu
W najbliższych dniach w związku z realizacją szeregu zadań drogowych mogą wystąpić następujące utrudnienia w ruchu na terenie Częstochowy:
- od 6.11 zmiana organizacji ruchu z uwagi na postępujące prace przy przebudowie DW 908 na Dźbowie. Potrwa do 15 listopada. Zamknięta dla ruchu kołowego będzie ul. Gościnna od ronda przy ul. Leśnej do ul. Lotosu. Objazd dwukierunkowy w kierunku Tarnowskich Gór będzie wyznaczony od ronda w Dźbowie ul. Leśną oraz Przemysłową do Konopisk.
W związku z tym czasowej zmianie organizacji trasy ulegnie linia autobusowa MPK nr 33 w wariantach do i z Wąsosza:
od przystanku DŹBÓW (przy rondzie u zbiegu ulic Powstańców Warszawy, Leśnej i Gościnnej) autobusy pojadą tak jak w czasie poprzednich objazdów przez ulicę Leśną i następnie przez Przemysłową i Częstochowską w Konopiskach do Wygody i Wąsosza.
Na trasie objazdu od Dźbowa do Wygody autobusy w obu kierunkach nie będą się zatrzymywać na przystankach pośrednich.
Pozostałe kursy linii 33 do pętli PRZYJEMNA zostają skrócone do ronda i przystanku DŹBÓW.
W tym okresie dla linii 33 pozostaną zawieszone w obu kierunkach przystanki: KARPACKA, LOTOSU i PRZYJEMNA.
Wprowadzane zamknięcie ulicy Gościnnej i objazd w okresie od 6 do 15.11.2017 roku jest ostatnim z planowanych ograniczeń w kursowaniu w bieżącym roku.
- od 6.11 utrudnienia w obrębie wiaduktu na ul. Mirowskiej spowodowane jego remontem. Utrudnienia wystąpią od ul. Żabiej do ul. Faradaya, związane są z wymianą nawierzchni i dylatacji na wiadukcie nad DK-1 i potrwają ok. dwóch tygodni.
- od 6.11 utrudnienia związane są z wymianą  nawierzchni i dylatacji na wiadukcie nad  DK-1 (Rakowska Estakada)  - potrwają ok. dwóch tygodni 
Ponadto:
- trwają prace przy przebudowie ulicy Bór na odcinku od ul. Jagiellońskiej do al. Niepodległości – możliwe utrudnienia
- trwają prace przy przebudowie ul. Kiedrzyńskiej – ulica zamknięta na odcinku od Dekabrystów do Kurpińskiego. Do czasu zakończenia utrudnień aktywny będzie przejazd przez Promenadę Czesława Niemena pomiędzy ulicami Wańkowicza i Brzeźnicką (wymienione utrudnienia i modyfikacje do około 15 listopada)

Zmiana kursowania linii nr 33

6 do 15 listopada nastąpi ponowne zamknięcie ul. Gościnnej na odcinku od ronda w Dźbowie do ul. Lotosu. 
W związku z powyższym dla linii nr 33 nastąpi zmiana trasy w wariantach do i z Wąsosza:
od przystanku DŹBÓW (przy rondzie u zbiegu ulic Powstańców Warszawy, Leśnej i Gościnnej) autobusy pojadą tak jak w czasie poprzednich objazdów przez ulicę Leśną i następnie przez Przemysłową i Częstochowską w Konopiskach do Wygody i Wąsosza.
Na trasie objazdu od Dźbowa do Wygody autobusy w obu kierunkach nie będą się zatrzymywać na przystankach pośrednich.
Pozostałe kursy linii 33 do pętli PRZYJEMNA zostają skrócone do ronda i przystanku DŹBÓW.
W tym okresie dla linii 33 pozostaną zawieszone w obu kierunkach przystanki: KARPACKA, LOTOSU i PRZYJEMNA.

 

Zmiany na liniach nr 18, 20, 24, 26 i 28  
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od środy 1 listopada zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu linii nr 18, 20, 24, 26 i 28.
Na liniach nr 20 i 28 - by lepiej dostosować dojazdy do pracy i szkół, na niektórych kursach nastąpią korekty godzin odjazdu.
Na liniach nr 18 i 26 – na wnioski pasażerów nastąpi zamiana tras tych linii na ul.  Komornickiej i Mirowskiej w dzielnicy Mirów.
Linia 18 od przystanku KOMORNICKA do przystanku SKARPOWA będzie kursować w obu kierunkach ulicą Komornicką (nie jak dotychczas Mirowską), a linia 26 na tym samym odcinku będzie kursować zamiast ulicą Komornicką, ulicami Morenową i Mirowską.
W związku ze zmianą tras na tych liniach zostaną częściowo zmienione rozkłady jazdy.
Linia nr 24 – na wnioski pasażerów i ze względu na trudności w manewrowaniu i odbywaniu postoju na małej powierzchni pętli BŁESZNO - będzie zaczynać i kończyć wszystkie kursy na pętli JESIENNA przy skrzyżowaniu tej ulicy z ulicą Bienia.
Obsługa pasażerów na przystankach BŁESZNO zostanie zakończona, a wznowiona – po kilku latach przerwy - na przystankach JESIENNA i JESIENNA-SZKOŁA.

 

 

Pożegnania

Zmarła Cecylia Wojciechowska

Nie żyje Cecylia Wojciechowska, długoletni nauczyciel częstochowskich szkół podstawowych (m.in. SP 40), współpracownik-felietonista Tygodnika "Niedziela" i "Biuletynu Parafii św. Jakuba" (także bibliotekarka biblioteki parafialnej), zm. 5 listopada 2017, l. 85

 

Zmarła Izabela Gomółka-Walaszek

Nie żyje Izabela Gomółka-Walaszek, dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Akademii im. Jana Długosza. Zmarła 3 listopada 2017,  miała 68 lat. 

 

Zmarł Alfred Stochel

Nie żyje Alfred Stochel, Dyplomowany Mistrz Szklarski. Zmarł 1 listopada 2017, miał 88 lat.