Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - środa

Dziś jest 19 December 2018 - do końca roku pozostało 12 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

7 produktów dla zdrowej skóry, które powinnaś jeść zimą

7 produktów dla zdrowej skóry, które powinnaś jeść zimą

Zima trwa w najlepsze, za oknem typowa szaruga. Chociaż nie straszy nas syberyjskimi mrozami, to dla skóry jest ciężką przeprawą. Smog, mróz, wiatr, suche powietrze – ten kwartet wygrywa smutną melodię o zmęczonej skórze. Nie musisz jednak sięgać po drogie kosmetyki, by odzyskać chociaż trochę blasku. Remedium znajdziesz w warzywniaku. Z kosmetologiem podpowiadamy, co jeść zimą, by twoja skóra była rozświetlona, zdrowa i dobrze wyglądała mimo niesprzyjającej aury.
* Marchewka
Nie na bałwani nos, a jako przekąska do pracy przyda się poczciwa marchewka. Jej zalety i wartości odżywcze są nie do przecenienia, a intensywnie pomarańczowy kolor to zasługa beta-karotenu, prekursora witaminy A. Organizm przetwarza karotenoidy w witaminę A, a ta trafia do wszystkich komórek, w tym skóry. Służy układowi odpornościowemu, zapobiega „kurzej ślepocie” i jest niezbędna, by wszystkie procesy odnowy skóry przebiegały prawidłowo. Jest silnym antyoksydantem, zwalcza wolne rodniki, które powodują uszkodzenia komórek. Działa też ochronnie przeciwko promieniowaniu UV, które zimą też jest groźne.
– Beta-karoten, gromadząc się w skórze, daje jej zdrowy odcień i rozświetlony wygląd. Sprzyja regeneracji skóry i pobudza pracę fibroblastów, a to ważne, bo te komórki produkują kolagen niezbędny dla utrzymania jędrnej skóry – mówi Beata Kaleciński, kosmetolog z Body Care Clinic w Katowicach. Szklanka soku marchewkowego dziennie pomoże odzyskać blask szarej, zmęczonej cerze.
* Łosoś
Z marchewką łączy go obecność karotenoidów, m.in. astaksantyny i ksantofili. To dobre źródło kwasów omega-3 i 6, a także witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: E i D. Wszystko to sprawia, że łosoś wpływa korzystnie na stan zdrowia skóry i całego organizmu. W zimie, kiedy raczej nie myślimy o opalaniu, trudno o wypełnienie dziennego zapotrzebowania na witaminę D, dlatego trzeba jej szukać w produktach spożywczych, m.in. w tłustych rybach. Nienasycone kwasy tłuszczowe mają właściwości przeciwzapalne, zapobiegają zaczerwienieniu i przesuszeniu skóry oraz innym problemom wynikającym z ekspozycji na czynniki drażniące, jak smog, mróz i wiatr. Budują także błony komórkowe, dzięki czemu wzmacniają odporność na infekcje. W sklepie wybierajmy łososia tego najbardziej czerwonego, najlepiej dzikiego. Unikajmy bladego mięsa, które jest w zasadzie bez dobrych tłuszczów, a zawiera sporo złego cholesterolu.
* Brokuł
To zielone warzywo jest postrachem szkolnych stołówek, ale dla zdrowej skóry to prawdziwa skarbnica dobroczynnych związków. Karotenoidy i chlorofil to silne antyoksydanty. Do tego flawonoidy działające przeciwzapalnie i zwiększają odporność na alergie. Mało tego, brokuł zawiera sulforafan, kolejny silny przeciwutleniacz o działaniu przeciwnowotworowym i przeciwbakteryjnym. W tym warzywie znajdziesz również cały szereg mikroelementów: wapń, magnez, żelazo, cynk, do tego witaminy: C, K, witaminy z grupy B i kwas foliowy. Brokuł jest prawdziwym superfood dla skóry.
* Płatki owsiane
Kolejny produkt, którego nie powinno zabraknąć w kuchni bojowniczki o piękną skórę. Płatki owsiane zawierają błonnik. Jak się ma błonnik do skóry? To proste – zdrowie całego organizmu rozpoczyna się w jelitach. Błonnik usprawnia trawienie, poprawia perystaltykę jelit i pozbywanie się toksyn z organizmu. Pomaga również utrzymać prawidłową florę bakteryjną jelit, co przekłada się na lepszą kondycję organizmu i skóry. 
Co ważne, płatki owsiane pomagają obniżyć poziom cholesterolu we krwi. 
– Podwyższony poziom cholesterolu grozi nie tylko chorobami układu krążenia, ale tzw. żółtakami, czyli nieestetycznymi zmianami pojawiającymi się najczęściej w okolicy oczu. Ponadto wysoki cholesterol wpływa niekorzystnie na wygląd cery, skóra która staje się poszarzała i blada – ostrzega kosmetolog.
Płatki owsiane to też świetny składnik maseczki na twarz. Dzięki nim skóra będzie nawilżona i bez podrażnień. Koniecznie wypróbuj!
* Soja
Uwielbiana przez niektórych, a przez innych nienawidzona. Soja to roślina strączkowa, świetny (i smaczny) zamiennik mięsa. Jak wpływa na skórę? Zawiera izoflawony, w tym fitoestrogeny pomagające - co wykazały badania - walczyć ze zmarszczkami i zmniejszają reakcje zapalne. Warto wypróbować to warzywo w kuchni, bo asortyment produktów jest naprawdę szeroki: mleko sojowe, kotlety lub tofu i wiele innych. Soja urozmaici dietę i będzie sprzymierzeńcem w walce o zdrową cerę.  
- Naukowcy odkryli korelację pomiędzy regularnym spożywaniem soi lub jej suplementów a poprawą kolorytu i faktury skóry. Ważna jest także z innego względu, a mianowicie podnosi odporność na promieniowanie UV oraz sprawia, że nadmierne owłosienie jest mniej widoczne – mówi ekspert Body Care Clinic. Same korzyści!
* Zielona herbata, matcha
Antyoksydanty? Są! Substancje przeciwzapalne? Są! Więc co tam jeszcze może tam być? Katechiny! To polifenole o bardzo wysokiej skuteczności w walce z wolnymi rodnikami tlenowymi. Wolne rodniki powstają jako produkt uboczny przemiany materii, to silnie aktywne cząsteczki, które muszą być dezaktywowane lub usuwane z organizmu, bo inaczej mogą niszczyć DNA. Uszkodzenie nici DNA to prosta droga do problemów z gojeniem skóry, utratą jędrności i szybszym starzeniem. 
Co ważne, zielona herbata poprawia mikrokrążenie, redukując cienie pod oczami i obrzęki. 
Katechiny mają również właściwości antybakteryjne i ściągające, więc esencja z herbaty użyta jako tonik pomoże zwalczyć zmiany trądzikowe.
* Pietruszka, papryka, pomarańcza
Te trzy produkty mają jeden wspólny mianownik – witaminę C. Głównie kojarzona z właściwościami wzmacniającymi odporność, a często zapomina się, że jest też niezbędna do produkcji kolagenu. Nie może jej zabraknąć w twojej diecie, jeśli zależy ci na opóźnieniu procesów starzenia. Niestety, to nie sezon na jagody, najbogatsze w ten związek, ale natka pietruszki ma jej niemal równie dużo.
– Dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę to od 70 do 90 mg, jednak można bezpiecznie zwiększyć dawkę nawet do 1 grama, co korzystnie wpłynie na procesy syntezy kolagenu. Trzeba wiedzieć, że z każdym rokiem tracimy 1% kolagenu ze skóry, więc warto za młodu pomyśleć o diecie chroniącej to cenne białko młodości – mówi kosmetolog.
[newsrm.tv]

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

 

 

 

Julek

 

Pola

 

Nasz skarb

10 maja o 10:40 urodził się nasz trzeci skarb. Jest śliczny i bardzo podobny do mamy, Agnieszka Gierzyńska-Kierwińska.

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Powrót linii nr 15 na stałą trasę
Miejski Zarząd Dróg i Transportu informuje, że w związku z zakończeniem remontu nawierzchni od poniedziałku 3 grudnia od godz. 9.00 na stałą trasę przez ul. Korkową wracają autobusy linii nr 15.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO będą ponownie udostępnione do obsługi pasażerek i pasażerów.

 

Zmiany w organizacji ruchu przy dworcu Stradom

Od 22 listopada będzie obowiązywać czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca – informuje MZDiT. Zmiany wiążą się z pracami przy budowie centrum przesiadkowego.
W związku z realizacją zadania „Budowa węzłów przesiadkowych na terenie miasta Częstochowy” od 22 listopada, od godz. 7.00, wprowadzona zostanie czasowa organizacja ruchu na ul. Pułaskiego w rejonie dworca kolejowego Częstochowa-Stradom.
Będzie ona polegać na zamknięciu po jednym pasie ruchu (przyległym do pasa dzielącego) na każdej z jezdni.
Połączenie parkingu przy budynku dworca z ul. Pułaskiego będzie możliwe tylko na prawe skręty.

 

Czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach
Na czasowe utrudnienia w ruchu w Alejach możemy się natknąć do 20 listopada – związane są z finalizacją prac gwarancyjnych. Dzień dłużej potrwa tam gruntowne oczyszczanie chodników i jezdni – informuje MZDiT.    
W ciągu alei Najświętszej Maryi Panny oraz w obrębie skrzyżowań alei z  przyległymi drogami możemy napotkać chwilowe utrudnienia w postaci zwężenia i wygrodzenia. Utrudnienia związane są z finalizacją prac gwarancyjnych i potrwają do 20 listopada.
Ponadto dobiegają końca roboty związane z gruntownym oczyszczaniem nawierzchni pasaży, chodników i jezdni w ciągu alei NMP – one także mogą generować czasowe niedogodności. Wspomniane prace zakończą się 21 listopada.

Utrudnienia w ruchu
W najbliższych dniach na niektórych częstochowskich drogach mogą występować utrudnienia w ruchu. Dotyczą one al. Jana Pawła II oraz  ulic Korkowej i Szczytowej.
* ALEJA JANA PAWŁA II
5 listopada rozpoczęła się budowa ścieżki rowerowej w al. Jana Pawła II na odcinku od ul. Wilsona do al. Armii Krajowej. Roboty, oprócz budowy samej ścieżki i chodnika, obejmują przebudowę zatoki autobusowej. W związku z prowadzonymi pracami utrudnienia wystepują na jezdni w kierunku Ronda Trzech Krzyży.
* KORKOWA
Również od 5 listopada zamknięta jest ul. Korkowa, na odcinku od ul. Grzybowskiej do ul. Kusocińskiego. Utrudnienia związane są z przebudową ulicy.
* SZCZYTOWA
7 listopada rozpoczęły się prace związane z przebudową chodnika na ul. Szczytowej. Zakres robót obejmuje wykonanie obustronnego chodnika wraz z wjazdami. Ul. Szczytowa pozostanie zamknięta dla ruchu kołowego na czas prowadzenia robót.

 

Zmiany na linii nr 15

W związku z remontem nawierzchni autobusy tej linii nie będą kursować ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej. W obu kierunkach pojadą ulicami Wypalanki i Poselską do Korkowej – informuje MZDiT.
W związku z remontem nawierzchni od 5 listopada przez około 3 tygodnie nie będzie możliwy przejazd autobusów linii nr 15 ulicą Korkową od skrzyżowania z ulicami Bór, Wypalanki i Grzybowską do pętli autobusowej KORKOWA.
W związku z tym autobusy linii 15 będą kursować w obu kierunkach tak jak linia nr 20, przez ulice Wypalanki i Poselską do Korkowej.
Przystanki WITAMINOWA i KUSOCIŃSKIEGO na czas remontu zostają w obu kierunkach zawieszone.
Na trasie objazdu obsługa pasażerek i pasażerów obowiązuje na wszystkich przystankach.

 

 

Wyjątki w kursowaniu autobusów i tramwajów w 2018 roku
24 grudnia (poniedziałek) – Wigilia – rozkłady sobotnie
25 grudnia (wtorek) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
26 grudnia (środa) – Święto Bożego Narodzenia – rozkłady niedzielne
31 grudnia (poniedziałek) – Sylwester – rozkłady sobotnie
Nocna weekendowa komunikacja autobusowa oprócz wszystkich weekendów, będzie kursowała w następujące noce:
Grudzień: z 23 na 24; z 24 na 25; z 25 na 26; z 30 na 31; z 31 na 1 stycznia 2019 r.

 

 

Pożegnania

Zmarł Janusz Seńczuk


Nie żyje Janusz Seńczuk, były zawodnik Skry Częstochowa.
Lwowianin, którego losy rzuciły na Śląsk, rozpoczął swoją przygodę z piłką nożną w Bytomiu - wspomina Seńczuka portal cz-pilka.pl. - W połowie lat pięćdziesiątych przybył d Częstochowy  izwiązał sie z tutejszą Skrą. Pracował na stanowisku kieowniczym w zakładach Warta i studiował w częstochowskiej Politechnice. Pod koniec lat sześćdziesiątych został oddelegowany do łódzkiego Zjednoczenia, a stamtąd do Wałbrzycha, gdzie osiadł na stałe. Był prezesem wałbrzyskiej Fabryki Wkładów Odzieżowych Camela i przdwodniczącym Sudeckiego Związku  Pracodawców. Często pojawiał się w Częstochowie i aktywnie uczestniczył w działalności Klubu Seniora Skry.
Janusz Seńczuk zmarł 7 grudnia 2018 w Wałbrzychu, miał 85 lat.

 

Zmarł Zbigniew Chmielewski


Nie żyje Zbigniew Chmielewski, Zastępca Prezydenta Miasta Częstochowy I kadencji (1990-1994), Przewodniczący Zespołu Miejskiego ds. Organizacji VI Światowego Dnia Młodzieży i wizyty papieża Jana Pawła II w Częstochowie (1991), długoletni pracownik Urzędu Miasta Częstochowy,  długololetni członek częstochowskiego Klubu Inteligencji Katolickiej (m.in. jego wiceprezes), współzałożyciel Ligi Miejskiej w Częstochowie, absolwent LO im. H. Sienkiewicza i Politechniki Częstochowskiej. Miał 82 lata. 

 

Zmarła Małgorzata Puchalska-Dobosz


Nie żyje dr Małgorzata Puchalska-Dobosz, chirurg radiolog. Zmarła 5 grudnia 2018, miała 64 lata

 

Zmarł Ireneusz Bajor


Nie żyje Ireneusz Bajor, przedsiębiorca w branży gastronomicznej. Zmarł 29 listopada  2018

 

 

Zmarł Andrzej Jamza

Nie żyje Andrzej Jamza, stomatolog. Zmarł 16 listopada 2018, miał 74 lata.

 

Zmarł Marian Pruciak

Nie żyje Marian Pruciak, długoletni mistrz krawiecki. Zmarł 19 listopada 2018, miał 87 lat