Lokalne informacje oraz ciekawe konkursy w jednym miejscu!

Prognoza pogody

Częstochowa - poniedziałek

Dziś jest 20 November 2017 - do końca roku pozostało 41 dni.

Imieniny obchodzą:

Wszystkiego najlepszego!

Następne dni

Co jeść, by wzmocnić odporność

Co jeść, by wzmocnić odporność

W okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem szaro i mokro, zdecydowanie bardziej narażeni jesteśmy na różnego rodzaju infekcje. Warto zatem w tym czasie włączyć „żywieniowe SOS”. Wiele składników żywności może bowiem pomóc nam wzmocnić odporność i ustrzec się przed chorobami.

W okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem szaro i mokro, zdecydowanie bardziej narażeni jesteśmy na różnego rodzaju infekcje. Warto zatem w tym czasie włączyć „żywieniowe SOS”. Wiele składników żywności może bowiem pomóc nam wzmocnić odporność i ustrzec się przed chorobami.
By cieszyć się energią przez cały dzień i wzmocnić układ odpornościowy, wystarczą tylko nieznaczne modyfikacje jadłospisu. Podstawę diety powinno stanowić pięcioposiłkowe menu, dostosowane ilościowo do indywidualnych potrzeb. Warto zadbać, by znalazło się w nim odpowiednio dużo białka, które stanowi budulec dla przeciwciał zwalczających patogeny. Nie mniej ważne są substancje regulujące, które wspierają pracę układu odpornościowego, substancje działające ochronnie na komórki oraz substancje działające przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo.
W prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego biorą udział m.in. witaminy z grupy B, które znajdziemy w dużych ilościach w pełnoziarnistych produktach zbożowych (razowym pieczywie, ciemnym makaronie) i kaszach. W związku z tym uczyńmy chleb z pełnego przemiału podstawą naszej codziennej kanapki, a tradycyjne ziemniaki czy frytki zastąpmy od czasu do czasu pęczotto lub gryczotto (kaszą przygotowaną jak risotto). 
Warto też pamiętać, że kasze są doskonałym dodatkiem do zup, zapiekanek, jednogarnkowych kociołków i szybkich dań z patelni typu stir-fry. Do tego typu potraw idealnie pasują warzywa, które również wspierają odporność ze względu na zawarte w nich antyoksydanty. 
– Antyoksydanty to substancje o różnej naturze, które chronią nasz organizm przed niszczącym działaniem wolnych rodników. Obficie występują w warzywach i owocach, szczególnie czerwono-pomarańczowych (papryce, pomidorach, marchewce, dyni) oraz bogatych w witaminę C (brokułach, natce pietruszki, cytrusach, truskawkach, owocach leśnych). Starajmy się zatem, by nie zabrakło ich w naszej jesienno-zimowej diecie – apeluje dietetyk Hanna Stolińska-Fiedorowicz, ekspert z Instytutu Żywności i Żywienia. – Świeże warzywa i owoce śmiało możemy zastąpić mrożonkami. Mrożenie to sposób utrwalania, który pozwala niemal w pełni zachować wartość odżywczą produktów. Korzystajmy z tego! – dodaje Hanna Stolińska-Fiedorowicz.
Właściwości antyoksydacyjne mają ponadto niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) z rodziny omega-3 i omega-6. Ich dobrym źródłem są tłuste ryby morskie i oleje roślinne. Właściwą podaż tych składników zapewnimy sobie, włączając do diety sałatki skropione olejem lnianym oraz dania z łososia lub makreli. 
Pisząc o „diecie na odporność”, należy także wspomnieć o cebuli i czosnku – warzywach słynących ze swoich prozdrowotnych właściwości. Zawarte w nich związki siarki działają przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Uwalniają się przy siekaniu i rozgniataniu – dlatego warto je spożywać właśnie w takiej postaci, najlepiej na surowo, ponieważ wysoka temperatura rozkłada dobroczynne substancje. Surowa cebula doskonale sprawdzi się jako dodatek do surówki lub sałatki, salsy pomidorowej lub pasty kanapkowej – z twarogu, jajek, szynki czy wątróbki. Czosnek z kolei może być świetnym dodatkiem np. do zimnych sosów jogurtowo-majonezowych lub sosów w stylu pesto – idealnych do makaronów i pieczywa.
Kolejną grupą produktów polecanych w jesienno-zimowej diecie są produkty probiotyczne, czyli zawierające żywe kultury pożytecznych bakterii. Należą do nich fermentowane produkty mleczne z probiotykami, kiszone ogórki, kiszona kapusta i soki z kiszonych warzyw, np. z buraków. Probiotyki mają udowodnione właściwości prozdrowotne – pomagają zwalczać mikroorganizmy chorobotwórcze, a także regulują pracę układu pokarmowego.
Warto zaznaczyć, że wymienione wyżej składniki to nasi mocni sprzymierzeńcy w zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia, szczególnie wtedy, gdy są częścią urozmaiconego menu. Im bardziej różnorodne produkty pojawiają się na naszych talerzach, tym większe prawdopodobieństwo, że naszemu organizmowi niczego nie zabraknie i nie dopadnie nas żadne jesienne przeziębienie.
***
Zachowaj Równowagę to realizowany przez Instytut Żywności i Żywienia projekt edukacyjny, którego pełna nazwa brzmi: „Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej” (2011–2016). Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej. Jego całkowity budżet wynosi 5.294.000 CHF, z dofinansowaniem strony szwajcarskiej w wysokości 4.500.000 CHF (85% kosztów) i z budżetu Ministerstwa Zdrowia (15% środków). Partnerami projektu są: Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie, Polskie Towarzystwo Dietetyki i Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. 
Więcej informacji na temat projektu Zachowaj Równowagę na stronie: www.zachowajrownowage.pl
Więcej informacji o Szwajcarsko-Polskim Programie Współpracy na stronie: www.programszwajcarski.pl

Jeśli chcesz wdrożyć zasady zdrowego żywienia do codziennego życia, aby lepiej zadbać o siebie i swoich bliskich, skorzystaj z pomocy opracowanych przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia aplikacji mobilnych: „Asystent Zdrowego Żywienia” oraz „Zdrowa Mama”. Można je pobrać za darmo na urządzenia z systemem Android oraz iOS. Więcej informacji o aplikacjach na stronach www.asystentzdrowegozywienia.pl, www.aplikacjazdrowamama.pl.

Sponsor prognozy pogody
Witamy nowego mieszkańca

Dziś urodzili się...

Stanisław

Druga córka Czytelniczki Katarzyny

           

 

Uwaga! Objazd

Utrudnienia w komunikacji

Przebudowa skrzyżowania Wilsona - al. Jana Pawła II 
Od środy 15 listopada przez około miesiąc w obrębie jednej z jezdni al. Jana Pawła II na odcinku od skrzyżowania z ul. Wilsona do Ronda Trzech Krzyży występować mogą utrudnienia. Spowodowane będą pracami budowlanymi, których realizacja się rozpoczyna. 
W ramach inwestycji wbudowywany zostanie pas włączenia do ruchu drogowego z ul. Wilsona w Jana Pawła II, chodnik i droga rowerowa wzdłuż al. Jana Pawła II na odcinku pomiędzy Wilsona a Rondem Trzech Krzyży.

 

Przebudowa ul. Okólnej
Od wtorku 14 listopada rozpoczyna się  przebudowa ul. Okólnej na odcinku od ul. Wierzyńskiego do ul. Dekabrystów. MZDiT prosi w związku z tym o zachowanie szczególnej ostrożności na terenie budowy i nie parkowanie samochodów wzdłuż wspomnianego odcinka - do odwołania. Zaparkowane wcześniej samochody trzeba usunąć.

 

Żarki-Niegowa: zamknięta droga

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach informuje, że na remontowanym odcinku DW 789 odcinek Żarki-Niegowa doszło w wyniku występujących ostatnio opadów deszczu do nasiąknięcia korpusu drogi i utraty jego nośności. W związku z tym prace remontowe będą wykonywane przy całkowitym zamknięciu drogi dla ruchu pojazdów. Ruch odbywa się objazdem przez miejscowości: Mirów, Kotowice, Jaworznik.

 

Utrudnienia w ruchu
W najbliższych dniach w związku z realizacją szeregu zadań drogowych mogą wystąpić następujące utrudnienia w ruchu na terenie Częstochowy:
- od 6.11 zmiana organizacji ruchu z uwagi na postępujące prace przy przebudowie DW 908 na Dźbowie. Potrwa do 15 listopada. Zamknięta dla ruchu kołowego będzie ul. Gościnna od ronda przy ul. Leśnej do ul. Lotosu. Objazd dwukierunkowy w kierunku Tarnowskich Gór będzie wyznaczony od ronda w Dźbowie ul. Leśną oraz Przemysłową do Konopisk.
W związku z tym czasowej zmianie organizacji trasy ulegnie linia autobusowa MPK nr 33 w wariantach do i z Wąsosza:
od przystanku DŹBÓW (przy rondzie u zbiegu ulic Powstańców Warszawy, Leśnej i Gościnnej) autobusy pojadą tak jak w czasie poprzednich objazdów przez ulicę Leśną i następnie przez Przemysłową i Częstochowską w Konopiskach do Wygody i Wąsosza.
Na trasie objazdu od Dźbowa do Wygody autobusy w obu kierunkach nie będą się zatrzymywać na przystankach pośrednich.
Pozostałe kursy linii 33 do pętli PRZYJEMNA zostają skrócone do ronda i przystanku DŹBÓW.
W tym okresie dla linii 33 pozostaną zawieszone w obu kierunkach przystanki: KARPACKA, LOTOSU i PRZYJEMNA.
Wprowadzane zamknięcie ulicy Gościnnej i objazd w okresie od 6 do 15.11.2017 roku jest ostatnim z planowanych ograniczeń w kursowaniu w bieżącym roku.
- od 6.11 utrudnienia w obrębie wiaduktu na ul. Mirowskiej spowodowane jego remontem. Utrudnienia wystąpią od ul. Żabiej do ul. Faradaya, związane są z wymianą nawierzchni i dylatacji na wiadukcie nad DK-1 i potrwają ok. dwóch tygodni.
- od 6.11 utrudnienia związane są z wymianą  nawierzchni i dylatacji na wiadukcie nad  DK-1 (Rakowska Estakada)  - potrwają ok. dwóch tygodni 
Ponadto:
- trwają prace przy przebudowie ulicy Bór na odcinku od ul. Jagiellońskiej do al. Niepodległości – możliwe utrudnienia
- trwają prace przy przebudowie ul. Kiedrzyńskiej – ulica zamknięta na odcinku od Dekabrystów do Kurpińskiego. Do czasu zakończenia utrudnień aktywny będzie przejazd przez Promenadę Czesława Niemena pomiędzy ulicami Wańkowicza i Brzeźnicką (wymienione utrudnienia i modyfikacje do około 15 listopada)

Zmiana kursowania linii nr 33

6 do 15 listopada nastąpi ponowne zamknięcie ul. Gościnnej na odcinku od ronda w Dźbowie do ul. Lotosu. 
W związku z powyższym dla linii nr 33 nastąpi zmiana trasy w wariantach do i z Wąsosza:
od przystanku DŹBÓW (przy rondzie u zbiegu ulic Powstańców Warszawy, Leśnej i Gościnnej) autobusy pojadą tak jak w czasie poprzednich objazdów przez ulicę Leśną i następnie przez Przemysłową i Częstochowską w Konopiskach do Wygody i Wąsosza.
Na trasie objazdu od Dźbowa do Wygody autobusy w obu kierunkach nie będą się zatrzymywać na przystankach pośrednich.
Pozostałe kursy linii 33 do pętli PRZYJEMNA zostają skrócone do ronda i przystanku DŹBÓW.
W tym okresie dla linii 33 pozostaną zawieszone w obu kierunkach przystanki: KARPACKA, LOTOSU i PRZYJEMNA.

 

Zmiany na liniach nr 18, 20, 24, 26 i 28  
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie informuje, że od środy 1 listopada zostaną wprowadzone zmiany w kursowaniu linii nr 18, 20, 24, 26 i 28.
Na liniach nr 20 i 28 - by lepiej dostosować dojazdy do pracy i szkół, na niektórych kursach nastąpią korekty godzin odjazdu.
Na liniach nr 18 i 26 – na wnioski pasażerów nastąpi zamiana tras tych linii na ul.  Komornickiej i Mirowskiej w dzielnicy Mirów.
Linia 18 od przystanku KOMORNICKA do przystanku SKARPOWA będzie kursować w obu kierunkach ulicą Komornicką (nie jak dotychczas Mirowską), a linia 26 na tym samym odcinku będzie kursować zamiast ulicą Komornicką, ulicami Morenową i Mirowską.
W związku ze zmianą tras na tych liniach zostaną częściowo zmienione rozkłady jazdy.
Linia nr 24 – na wnioski pasażerów i ze względu na trudności w manewrowaniu i odbywaniu postoju na małej powierzchni pętli BŁESZNO - będzie zaczynać i kończyć wszystkie kursy na pętli JESIENNA przy skrzyżowaniu tej ulicy z ulicą Bienia.
Obsługa pasażerów na przystankach BŁESZNO zostanie zakończona, a wznowiona – po kilku latach przerwy - na przystankach JESIENNA i JESIENNA-SZKOŁA.

 

 

Pożegnania

Zmarła Cecylia Wojciechowska

Nie żyje Cecylia Wojciechowska, długoletni nauczyciel częstochowskich szkół podstawowych (m.in. SP 40), współpracownik-felietonista Tygodnika "Niedziela" i "Biuletynu Parafii św. Jakuba" (także bibliotekarka biblioteki parafialnej), zm. 5 listopada 2017, l. 85

 

Zmarła Izabela Gomółka-Walaszek

Nie żyje Izabela Gomółka-Walaszek, dr nauk humanistycznych, pracownik naukowy Akademii im. Jana Długosza. Zmarła 3 listopada 2017,  miała 68 lat. 

 

Zmarł Alfred Stochel

Nie żyje Alfred Stochel, Dyplomowany Mistrz Szklarski. Zmarł 1 listopada 2017, miał 88 lat.