Marzec w DKF „Rumcajs”
2021-02-28
Kilka interesujących propozycji na marzec przygotował dla miłośników filmu DKF „Rumcajs”
Seanse odbywają się w Klubie Politechnik (al. Armii Krajowej 23/25) w poniedziałki o godz. 18.00
1.03 – Szarlatan
Czechosłowacki zielarz oraz uzdrowiciel Jan Mikolášek był człowiekiem wielu tajemnic, a jego dokonania powodowały w latach 30., 40. i 50. XX wieku. mnóstwo pozytywnych i negatywnych emocji. Ludzie różnych klas społecznych szukali u niego remediów na swe fizyczne i mentalne problemy, głęboko wierząc, że będzie w stanie postawić trafną diagnozę, wpatrując się w kolor i konsystencję przynoszonych mu próbek moczu. Zielarz leczył wszystkich: biednych, bogatych, obywateli Czechosłowacji, zarówno nazistowskich oficjeli, którzy jego ukochany kraj okupowali, jak i komunistycznych dygnitarzy nowej rzeczywistości zrodzonej po II wojnie światowej. Stał się przez lata celebrytą, ludowym bohaterem bardziej znanym od polityków i przedstawicieli świata rozrywki, ale w pewnym momencie musiał nastąpić komuś na odcisk. Film opowiada jego słodko-gorzką historię, rozpisaną na kilkadziesiąt lat, ukazując człowieka rozdartego między wykorzystywaniem swych umiejętności do pomagania ludziom a uleganiem żądzom, z którymi walczyć nie potrafił.
Reżyseria: Agnieszka Holland. Scenariusz: Marek Epstein. Obsada: Ivan Trojan, Juraj Loj, Josef Trojan
Dramat, prod. Czechy, Irlandia, Polska, 2020 r., 118 min.
15.03 – xABo
Tytuł filmu oznacza inicjały, jakich ksiądz Adam Boniecki używa w „Tygodniku Powszechnym”. Pismo to jest jedynym miejscem, w którym wolno mu publikować po nałożeniu na niego zakazu przez kościelnych zwierzchników. Od tamtej pory stał się jeszcze bardziej aktywny w terenie – odbywa rocznie ponad 200 spotkań z czytelnikami. Film jest intymnym portretem człowieka w drodze. Pokazuje księdza, który w wieku 85 lat zawsze znajduje czas na głęboką rozmowę, a równocześnie pozostaje rozdarty między swoją wiarą i niepokojem o kształt współczesnego Kościoła, szczególnie w Polsce.
Reżyseria: Aleksandra Potoczek. Scenariusz: Aleksandra Potoczek
Dokumentalny, prod. Polska, 2020 r., 73 min.
22.03 – Daleko od Reykjaviku
Po tragicznej śmierci męża Inga, prowadząca zadłużoną farmę mleczną rolniczka w średnim wieku, buntuje się przeciwko potężnej lokalnej Spółdzielni. Próbuje przekonać innych rolników, aby dołączyli do niej w walce z korupcją, ale napotyka wielki opór. Zmusza ją to do konfrontacji z wpływowym przedsiębiorstwem. Kobieta musi użyć swej pomysłowości i sprytu, aby wyrwać się z patowej sytuacji i wreszcie zacząć żyć na własnych warunkach.
Reżyseria: Grímur Hákonarson. Scenariusz: Grímur Hákonarson. Obsada: Arndís Hrönn Egilsdóttir, Sveinn Ólafur Gunnarsson
Komediodramat, prod. Dania, 2019 r., 92 min.
29.03. – Arab Blues
Komedia przypominająca, że powroty w rodzinne strony nie zawsze bywają łatwe. Tak jest w przypadku wychowanej we Francji Selmy, która postanawia wrócić do Tunezji, aby otworzyć gabinet psychoanalityczny. Na miejscu okazuje się, że nie tylko nikt tam na nią nie czeka, ale jej zawód i styl życia nawet najbliższym krewnym wydają się cokolwiek podejrzane. Kulturowe różnice generują serię pomyłek i nieporozumień, które debiutująca reżyserka Manele Labidi ze swadą rozbraja humorem. Niezależna, niezamężna, żyjąca na własnych zasadach Selma jest solą w oku konserwatywnej rodziny i miejscowej władzy. W ulubionych dżinsach i z papierosem w ustach szybkim krokiem przemierza ulice, korytarze i pokoje, odkrywając po drodze nie tylko absurdy lokalnego prawa, ale i własną tożsamość. Charyzma, urok i ekranowy magnetyzm odtwórczyni głównej roli, Golshifteh Farahani, sprawiają, że od początku kibicujemy szalonym planom psychoanalityczki. Kibicujemy też jej kolejnym pacjentom, którzy – wychowani w opresyjnej kulturze – wreszcie przyznają sobie prawo do depresji, lęku i bycia tymi, kim naprawdę są.
Reżyseria i scenariusz: Manele Labidi. Obsada: Golshifteh Farahani, Majd Mastoura, Aisha Ben Miled
Komedia, prod. Francja, Tunezja, 2019 r., 88 min.